Thursday, April 23, 2015

Pakatan Rakyat Yang Lemah Pakatannya

Kerjasama Dengan Dr Mahathir Mohamad

Ramai berasa sedikit kecewa apabila Mantan Perdana Menteri membuat kenyataan beliau tidak akan bekerjasama dengan pembangkang untuk menekan Mohd Najib Abd Razak melepaskan kerusi kuasa.

Semenjak kenyataan beliau bersendirian menentang kerosakkan yang melanda UMNO khususnya dan negara amnya seperti tersiar di chedet.cc mendapat maklum balas mengujakan dari rakyat, Dr Mahathir berjaya membuktikan tindakannya menyerang Najib adalah tepat. Selain ribuan rakyat Malaysia pelbagai lapisan umur, pendidikan dan kaum memberi sokongan di Facebook dan Blognya, selebriti terkemuka Siti Nurhaliza Tarudin dan Rozita Che Wan, bekas MB Selangor yang kini Penolong Ketua Penerangan PAS Muhammad Mohd Taib dan Pengerusi Pemikir yang juga abang Timbalan Perdana Menteri Aziz Yasin turut menyokong usaha Dr Mahathir.

Sokongan bertambah kuat apabila Muhyiddin Yasin secara terbuka memuji tindakan Dr Mahathir yang 'selalu berkata benar', penasihat DAP Lim Kit Siang dan Naib Presiden PAS Husam Musa menyatakan kesediaan bekerjasama dengannya dan terbaharu adik Perdana Menteri Mohd Nazir Abd Razak memuatnaik lagu Michael Jackson You Are Not Alone dalam Facebooknya.

Boleh jadi kerana sokongan di luar jangkaan itu Dr Mahathir berani membakul sampahkan cadangan bekerjasama dengan PR. Barangkali juga penafian dan penolakkannya itu adalah satu lagi strategi 'buying time' Dr Mahathir yang sedang menyiapkan elemen kejutan kepada Najib.

Apa pon perancangan Dr Mahathir samada beliau bersendiri atau sedang mengadakan pakatan, pemimpin dan penyokong PR terutama dari PKR dan DAP tidak boleh 'take for granted' serta mengambil pendekatan tunggu dan lihat.  Saya mengabaikan PAS kerana geng ustaz  tidak berminat bekerjasama menentang Najib kerana dendam lama terhadap Dr Mahathir. Tambahan  desakan terbaharu Dr Mahathir agar rakyat tidak terpedaya dengan Hukum Hudud versi PAS mengukuhkan lagi alasan berkecuali. Geng ustaz lebih senang mewujudkan kesatuan dengan 'golongan yang dahulu mereka kafirkan' demi memenuhi impian 'golongan mulia suci tinggi darjatnya'. Ini buktikannya klik sini.

PKR dan DAP perlu terus memainkan peranan mereka membongkar salah laku Najib dan 'pack of wolves'nya demi seluruh rakyat Malaysia. Rafizi Ramli, N Surendran, Tony Pua, Mohamed Hanipa Maidin serta beberapa lagi pemimpin parti yang lantang membela kepentingan dan nasib rakyat mesti disokong dan dibantu. Kempen-kempen tekanan ke atas Regim mesti diperluas dan diperkuatkan.

Selain itu usaha-usaha mendedahkan penginayaan Regim ke atas pemimpin PR dan orang awam kepada organisasi perundangan dan hak asasi kemanusiaan antarabangsa mesti diteruskan. Duta-Duta luar perlu diberikan maklumat terkini penyalahgunaan kuasa oleh parti pemerintah. Majoriti rakyat sudah tidak menaruh percaya kepada sistem kehakiman dan pasukan keselamatan negara untuk berfungsi seadil dan sebaiknya. Mereka kini bergantung harap sokongan dan desakan antarabangsa untuk terus menekan Najib serta mengekang kerosakkan lanjut berlaku di bumi Malaysia.

Kerjasama Rakan Gabungan

Tidak perlu kajian saintifik membuktikan Pakatan Rakyat berdepan masalah semenjak sebelum PRU13 lagi. Tempoh setahun dua lalu PR mampu membendung permasalahan mereka kerana masih mempunyai nahkoda yang berjaya membawanya meredah  taufan besar sekaligus meredakan kegelisahan majoriti rakyat. Namun disebabkan cabaran yang ditempuhnya terlalu hebat mengakibatkan berlaku banyak kerosakan. Kerosakan-kerosakan  yang tidak segera dibaiki itu semakin memudaratkan selepas Anwar Ibrahim dipenjara. Kini bahtera PR mulai tenggelam. Jika pemimpin PR masih tidak sepakat melakukan langkah drastik dan nahkoda tidak segera diganti bahtera yang membawa amanah 52% rakyat Malaysia akan karam sebelum sempat berlayar.

Seperti dijelaskan posting terdahulu PR menghadapi 'tumor', punca rakyat makin kecewa dengannya. Belumpon reda kekecewaan gagal membentuk kerajaan Persekutuan sekalipon PR meraih majoriti undi popular, percakaran, cemuh mencemuh dan tuding menuding antara pemimpin yang berlarutan dan semakin membarah menambah kesalan. Rakyat makin muak dengan pertelingkahan umum DAP-PAS-PKR. Ia disebabkan kedegilan dan keegoan 'dinasor' pemimpin-pemimpin senior rakan gabungan.

Percakaran terbuka rakan gabungan PR kini di tahap 'malignant'. Masing-masing mencari dan membuka aib serta salah menyalahi satu sama lain. PKR yang hampir bersengketa dengan PAS gara-gara pertindihan pertandingan kerusi DUN dan Parlimen serta jawatan PM dan MB Selangor kini terjerat di tengah-tengah. Menyokong PAS bermakna menafikan sokongan dan bantuan  DAP selama ini. Menyokong DAP bermakna mengiakan cakap-cakap 'pelampau' geng ustaz dan UMNO bahawa ia barua Cina yang sanggup menjual agama.

Tidak hairanlah kerana mengambil pendekatan tidak memihak PKR kini dibelasah kanan kiri. Tambah lagi dengan ketiadaan Ketua Umum geng ustaz terus meletakkan segala punca permasalahan PR serta perbalahan dalaman mereka ke atas PKR. Tuduhan-tuduhan Melayu liberal, tali barut, tidak bijak bekerja dan banyak lagi dilempar kepada pemimpin parti Anwar Ibrahim itu. Manakala ahli dan pemimpin di kalangan mereka yang cenderung dengan PKR dilabel barua, parasit, liberal, Erdogan, Anwarinas dan bermacam lagi gelaran kasar. Tidak cukup itu PKR dan DAP dituduh menaja individu tertentu di kalangan mereka untuk merosakan rumahtangga serta menjatuhkan 'golongan mulia suci tinggi darjatnya'.

Ketika golongan professional sibuk mempertahankan negara dari dijual 'golongan yang dahulu mereka kafirkan' geng ustaz pula semakin aktif menyerang dan menjatuhkan sesiapa yang tidak wala' kepada 'ulama kepada seluruh ulama' mereka. Agenda peribadi 'golongan mulia suci tinggi darjatnya' lebih utama dari memperjuangkan ketelusan pengurusan dana rakyat dan kekayaan negara, mempertingkatkan taraf hidup dan ekonomi rakyat serta mengukuhkan keselamatan sosial dan negara.

DAP mengalami 'masalah keluarga' ketika pemilihan 2013. PKR juga berhadapan nasib serupa ketika pemilihan tahun lepas. Namun apa yang berlaku ketika mesyuarat tahunan dan pemilihan jawatan kedua-dua parti tersebut tidak lebih bagai ribut dalam cawan. Selepas segalanya selesai puak-puak bertelagah bagai carit-carit bulu ayam lambat laun bercantum jua. Berbeda dengan PAS, ketegangan yang berlaku bagaikan retak menanti belah, telur di hujung tanduk.

Bagi geng ustaz, segala masalah parti mereka berpunca dari pihak ketiga. Perbalahan dan perpecahan di antara pemimpin dan penyokong geng ustaz dan golongan professional adalah dosa ciptaan rakan gabungan. Penubuhan badan bukan kerajaan PasMa bertujuan meneruskan keseinambungan perjuangan Almarhum Haji Fadhil Noor dan Almarhum Tuan Guru Nik Abd Aziz Nik Mat adalah dosa ciptaan rakan gabungan. Penarikan sokongan terhadap mereka oleh rakyat baik Muslim mahupon bukan Muslim juga dosa ciptaan rakan gabungan.

Pengedaran risalah tanpa nama semasa pemilihan peringkat kawasan mengaib dan menjatuhkan golongan professional adalah kerja-kerja musuh Islam dan PR. Penulisan 'anonymous' atas talian dan laman sosial menghina dan mencela golongan professional adalah usaha-usaha musuh Islam dan PR. Perbalahan dan persengketaan dua puak berkonfrantasi adalah taktik-teknik musuh Islam dan PR. Pendek kata semuanya adalah pekerjaan orang luar dan tiada kea mengena dengan geng ustaz. 

Tindak tanduk geng ustaz memperlihatkan hanya merekalah yang benar dan betul terjamin tempat di syurga, tidak ubah seperti PAS sebelum penjenamaan dan peremajaan oleh Almarhum Haji Fadhil Noor.

Bagi kebanyakan pemerhati yang mengikuti perkembangan pemilihan PAS tahun ini rata-rata mengakui muqtamar bakal berlangsung Jun nanti adalah sangat getir. Bukan kerana serban-serban besar berjaya menguasai kawasan yang dahulunya dinaungi golongan professional, bukan jua kerana taktik risalah dan penulisan yang banyak membela geng ustaz dengan menyerang golongan professional, akan tetapi kerana parti yang tidak pernah gagal mempromosikan diri mereka pembela agama Islam ini adalah penentu kedudukan dan hala tuju PR selepas muqtamar.  

Khalayak umum skeptikal jawatankuasa baharu PAS nanti akan 'add value' kepada perjuangan PR. Mereka memandang sinis jenama 'PAS for All', 'Negara Berkebajikan' dan 'Bersetuju untuk tidak bersetuju' sekadar penyedap telinga dan alat kempen pilihanraya. 

Mereka percaya membiarkan PAS menguruskan perbedaan dengan rakan gabungan mengikut kaedah geng ustaz tidak akan menyembuh penyakit dalam PR. Mereka percaya PR kini kesuntukkan masa untuk meraih semula sokongan. Langkah drastik perlu dilaksanakan.

Pilihanraya kecil Rompin dan Permatang Pauh bakal menjadi referendum sejauh mana penerimaan rakyat ke atas 'performance' dan pendekatan PAS dan PKR selama ini. PAS akan menggunakan PRK mempromosi Hudud Kelantan manakala PKR akan membangkitkan isu 1MDB, SRC International, GST dan Akta-Akta kejam yang baharu dipinda dan diluluskan.

Komposisi pengundi dua kerusi Parlimen tersebut majoriti berbangsa Melayu. Calon-calon juga berbangsa Melayu. Rompin kerusi luar bandar manakala Permatang Pauh separa bandar. PAS berpengaruh di kawasan luar bandar manakala PKR di separa bandar dan bandar. PAS kukuh di kerusi majoriti Melayu manakala PKR kerusi campuran. Dua PRK ini cukup molek dijadikan barometer PR.

Referendum lebih berkesan jika kempen dua PRK kali ini difokuskan. Rompin ditandingi PAS mengenengahkan isu keagamaan manakala Permatang Pauh ditandingi PKR mengenengahkan isu negara. Lebih bagus jika gerak-kerja kempen mereka dilakukan secara sendirian, masing-masing tanpa bantuan PAS dan PKR.

Sekiranya PAS kalah dengan majoriti lebih besar berbanding PRU13 maka geng ustaz perlu mengkaji semula pendekatan Hudud, kerjasama dengan UMNO, kepimpinan ala-Taliban serta Tahaluf Siyasi dalam PR. Dan sekiranya  PKR menang dengan majoriti lebih kecil maka PKR harus mengkaji semula pendekatan terlalu berkompromi, semangat 'kamikaze' sebahagian pemimpinnya serta kerjasama politik dengan PAS. Malah tidak keterlaluan jika keputusan PRK nanti dijadikan kata dua keberadaan PAS dalam PR.

'Ulama kepada seluruh ulama' PAS sudah lama mengistihar perang dengan sahabat-sahabat rakan gabungan. Ucapan-ucapan dan tindak tanduknya mutakhir ini cukup memperlihatkan taraf kematangan berpolitiknya. Budaya ugut, cerca cela, keras kepala, tiada hormat dan toleransi bukan sahaja mencederakan partinya sendiri malah PR secara keseluruhan. PKR dan DAP tidak boleh lagi mengambil risiko bekerjasama dengan pemimpin dan kumpulan yang memuja 'kualiti' sedemikian jika mahu menyelamatkan PR.
 
Sepertimana pendapat golongan professional, muqtamar kali ini akan memperlihatkan wajah dan budaya baharu PAS. Melihat situasti sekarang wajah dan budaya baharu itu bukanlah sesuatu yang diimpi dan diharapkan penyokong dan pemimpin PR. Namun itu tidak boleh menjadi penghalang PR mengukuhkan diri dan meneruskan perjuangan.
 
Golongan professional yang kena kawtaw 'golongan yang hanya mencari keredhaan Allah, bukan Putrajaya' jangan berputus asa. Barangkali hayat perjuangan mereka pendek bersama PAS tetapi tidak di persada politik negara. Kebijaksaanan, kesungguhan, ketekunan dan ketelusan perjuangan mereka mungkin tiada nilai di mata geng ustaz namun tidak pada pandangan umum.
 
Golongan professional pernah bersusah susah membangunkan PAS ketika Almarhum Haji Fadhil Noor melahirkan gagasan perjuangan baharu. Mereka pernah berkali-kali jatuh dan bangun. Ramai percaya adalah tidak menjadi kesukaran bagi mereka untuk mengumpul kembali dan menyalurkan kekuatan mereka untuk meneruskan keseinambungan perjuangan Tuan Guru-Tuan Guru sebenar. Ramai percaya pemimpin seperti Muhammad Nizar Jamaluddin, Dr Rani Osman, Mohemad Hanipa Maidin, Kamaruddin Jaafar, Raja Kamarul Bahrin Shah Raja Ahmad dan ramai lagi masih diperlukan bersama-sama rakan gabungan PR memimpin negara.

Sekiranya mereka memilih meneruskan usaha memimpin negara maka golongan professional mempunyai tiga pilihan. Pertama kekal dalam PAS menunggu masa menyingkir (atau disingkirkan) geng ustaz. Kedua keluar PAS dan menyertai parti politik lain. Ketiga menubuhkan parti baharu yang menjunjung roh-roh perjuangan Almarhum Ustaz Fadhil dan Almarhum Tuan Guru Nik Aziz dan menjadi anggota baharu PR. 

Hanya dengan cara ini Pakatan Rakyat yang kini lemah akan beroleh semula kekuatan pakatannya dan kembali ke landasan asal. Hanya dengan cara ini Barisan Nasional mampu ditumbangkan pada PRU14. Wallahualam
 

 

No comments:

Post a Comment