Thursday, May 7, 2015

Kota Reformasi Kubu PR

Parti Keadilan Rakyat berjaya mengekalkan kerusi Parlimen Permatang Pauh. Sebagaimana dijangka majoriti undi parti termuda PR itu menyusut berbanding PRU13, sebanyak 2,880 kepada 8,841. Seperti PRK Rompin dua hari lalu, PRK Permatang Pauh turut mengalami penurunan jumlah keluar mengundi sebanyak 13.8%.

Pada PRU13 PKR memperolehi 58.4% undi popular manakala BN 40%. PRK hari ini menyaksikan undi popular PKR menyusut 1.4% kepada 57% manakala BN meningkat 0.4% kepada 40.4%. Peratusan keluar mengundi hari ini 74.7% berbanding PRU13 88.5%.

Pada PRU13 PKR memperolehi 51.7% undi manakala BN 35.4% dari jumlah 71,699 pengundi berdaftar. PRK kali ini undi PKR dan BN masing-masing menyusut 9.2% dan 5.3% kepada 42.5 dan 30.1% dari jumlah 71,252 pengundi berdaftar.

Faktor-faktor yang menyebabkan penurunan jumlah undi adalah:

1. Hari mengundi jatuh pada hari Khamis, tiga hari selepas cuti hujung minggu panjang. Pengundi yang tinggal di luar kawasan yang dianggarkan berjumlah 8,000 orang tidak dapat pulang menunaikan tanggungjawab.

Tanggapan Permatang Pauh kubu kuat PKR menyebabkan penyokong PR mengambil mudah urusan mengundi turut menyumbang peratusan keluar mengundi rendah dari sasaran parti bertanding dan SPR.

2. Protes sebahagian pengundi Permatang Pauh terhadap PKR dan BN.

Sungguhpon PKR memperolehi majoriti selesa di DUN Permatang Pasir kubu kuat PAS, pengurangan 9.2% pengundi terkesan dari perselisihan dengan PAS di peringkat kawasan dan pusat. Ugutan boikot oleh Pemuda dan Ulama PAS Permatang Pauh, yang disokong Pemuda dan Ulama di luar Permatang Pauh, sekalipon ianya ditarik balik di saat akhir, sedikit sebanyak merugikan PKR.

Dengan sentimen nasional kemarahan rakyat ke atas Mohd Najib Abd Razak selain calon diturunkan BN terlalu 'underdog', keputusan BN di Permatang Pauh sepatutnya lebih kurang atau lebih buruk dari PRK Rompin. Namun sebaliknya yang berlaku, BN memperolehi peningkatan sokongan sebanyak 0.4%. Ditambah dengan 101 undi PRM, 367 undi calon bebas dan 843 undi rosak yang agak tinggi, umum tidak dapat mengelak mengaitkan semua ini natijah ugutan Pemuda dan Ulama PAS yang terbawa ke kertas undi.

PR amnya dan PKR khususnya perlu segera mengkaji punca pengurangan sokongan yang tidak sepatutnya berlaku ketika rakyat seluruh negara mengecam GST, 1MDB dan amalan pembaziran pemerintah. PRK Permatang Pauh yang dianggap ibu segala PRK ini sepatutnya dimenangi PKR penuh bergaya untuk memberi isyarat jelas lagi lantang kepada Najib dan Regim agar berwaspada dengan tindak tanduk mereka.

Apapon sekalung tahniah buat jentera dan penyokong PKR, DAP dan PAS yang kekal istiqamah dalam perjuangan mereka. Tahniah YB Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail. Kota Reformasi ini mesti kekal sinonim sebagai kubu PR untuk melangkah ke Putrajaya.

No comments:

Post a Comment