Tuesday, April 14, 2015

Mantan PM dan Mantan TPM (Bahagian 1)

Di kalangan pemerhati politik ada bisik-bisik mengatakan telah berlaku rundingan di antara Dr Mahathir Mohamad dan Anwar Ibrahim. Tidak dapat dipastikan sejauh mana kebenarannya. Jikapon benar berlaku ia bukanlah suatu berita yang mengejutkan.
 
Rundingan tersebut dikatakan berlaku sebelum Dr Mahathir Mohamad dan Dr Siti Hasmah Ali menziarah jenazah Almarhum Ibrahim Abd Rahman di rumahnya di Country Height minggu lalu. Walaupon Dr Mahathir yang turut ditemani Ahmad Zahid Hamidi hanya berkunjung sekejap namun Dr Siti Hasmah tinggal agak lama menemani Dr Wan Azizah.

Dalam politik tiada yang mustahil. Ketika ini Dr Mahathir bersendirian menghadapi serangan balas Mohd Najib Abd Razak dan 'pack of wolves'nya. Dr Mahathir sedar beliau tidak boleh mencatur langkah ke atas Najib sebagaimana dilakukannya ke atas Abdullah Ahmad Badawi. Di zaman Imam Islam Hadhari itu berkuasa tidak wujud persekongkolan besar lagi kukuh seperti yang ada sekarang.

Abdullah kurang senang memberi manfaat wang ringgit dan projek kepada Ketua-Ketua Bahagian seperti dilakukan Presiden sekarang. Lantaran peraih-peraih laba tersebut selalu juga kurang senang dengan Abdullah menyebabkan sokongan kepadanya tidak lebih hanya suam-suam kuku. Dan ketika rapuhnya sokongan pemimpin akar umbi kepadanya Dr Mahathir dengan pantas dan mudah menewaskan dan menunjukkan Abdullah jalan keluar dari Sri Perdana. Dalam masa sama Najib mempelajari banyak teladan darinya.

Dr Mahathir mendakwa Najib lebih lemah dari Abdullah. Najib gagal mengurus kewangan negara, gagal memacu ekonomi, gagal menjaga keamanan dan perpaduan, gagal serba serbi. Di sebalik segala tohmahan tersebut Najib berjaya membuktikan sebaliknya, sekurang-kurangnya dua perkara ini. Pertama Dr Mahathir salah bila menganggap Najib lemah. Kedua Dr Mahathir salah bila menganggap Najib mudah ditundukkan.
 
Najib mempunyai kemahiran dan kebolehan yang mana-mana Mantan PM tidak ada, yakni memusatkan sokongan kepadanya 'at all cost'. Majlis Tertinggi UMNO, Menteri Kabinet, Majlis Tertinggi Parti komponen BN serta Pegawai Tinggi Kerajaan mengistihar sokongan terbuka kepadanya. Veteran-veteran UMNO yang dahulunya rapat dengan Dr Mahathir mudah dijinak dan dialihkan sokongan mereka.
 
Najib berjaya memperlihatkan kepada umum, melalui perjumpaan-perjumpaan talian hayat dengan pemimpin politik dan sayap parti, dicanang di media-media milik Regim bahawa dia masih memperolehi sokongan. Sekalipon yang berhimpun berduyun-duyun dan berikrar taat setia itu cuma kurang 1% dari jutaan pendokong parti pemerintah. Namun itu tidaklah penting kerana Najib berjaya membuat Dr Mahathir kini bersendirian.
 
Maka pilihan apa lagi yang Dr Mahathir ada?
 
Umum mengakui zaman Dr Mahathir Mohamad dan Anwar Ibrahim sebagai Perdana Menteri dan Timbalan Perdana Menteri merupakan suatu pengalaman hebat catatan sejarah negara.  Kerjasama antara mereka membuahkan manfaat kemakmuran dan keharmonian seluruh rakyat Malaysia. Ekonomi, sosio politik dan budaya mengukuh dan berkembang baik. Perselisihan antara mereka pula mencetuskan mudarat perpecahan dan permusuhan seluruh rakyat Malaysia. Ekonomi, sosio politik dan budaya turut runtuh bersama.
 
Dr Mahathir sedar, Anwar juga sedar. Tiada lain membolehkan mereka kembali bekerjasama melainkan mereka membuang jauh sifat angkuh dan cemburu terhadap satu sama lain. Dalam situasi mendesak yang menimpa negara seperti sekarang, mereka harus bersegera melupakan perbedaan dan bersatu pada titik persamaan, yakni menyelamatkan ibu pertiwi.
 
Persoalannya mengapa Dr Mahathir mesti memilih Anwar sedang beliau boleh sahaja membina perikatan dengan seteru lain yang bebas merdeka? YM Tengku Razaleigh masih Ahli Parlimen dan terangan bersetuju bergembling tenaga dengannya. Musa Hitam masih aktif dalam persada politik dan cakap-cakapnya mampu membuatkan ahli UMNO berfikir dua kali. Manakala Abdullah Ahmad Badawi masih berbisa sekalipon bersara dari politik. Mereka bertiga bukan calang-calang orang, masih berpengaruh dan mampu membuatkan Najib tidak lena tidur. Barangkali pada Dr Mahathir mereka tidak memilik keupayaan dan kesungguhan, erti kata lain aura seperti Anwar. Mereka bertiga bukannya Titan.
 
Sekalipon jasadnya dipenjarakan rohnya terus bersama rakyat. Sokongan terhadap Anwar tidak mudah luntur. Nadi perjuangannya diteruskan penyokongannya yang terdiri dari pelbagai lapisan kaum, usia dan kelayakkan. Bukan hanya dari partinya PKR, Anwar memperoleh sokongan ahli dan pemimpin parti DAP dan PAS yang berharap beliau menjadi PM suatu hari nanti.
 
Beliau juga masih berpengaruh dalam UMNO. Legasi yang ditinggalkannya tidak mudah dihapuskan. Mereka hanya menanti masa yang sesuai untuk melontarkan sokongan secara terbuka kepadanya. Bagaimana mampu PR berjaya meruntuhkan ego BN dengan menidakkan undi popular dan mengugat moralnya jika tidak kerana sabotaj ahli UMNO sendiri. Namun segala kekuatan sokongan ini tidak bererti dan tidak dapat diterjemahkan dalam bentuk undi jika Anwar terus berada di belakang tirai besi. Anwar perlu dibebaskan.
 
Anwar tidak boleh berlengah untuk menyelamatkan negara. Beliau tidak boleh menunggu sehingga PR merampas Putrajaya pada PRU14. Dr Wan Azizah, Nurul Izzah, Nurul Nuha dan yang lain-lain tidak boleh terus menyimpan dendam terhadap kezaliman Dr Mahathir ke atas mereka. Inilah masanya memaafkan dan melupakan. Jika Anwar di pentas terbuka pernah menyatakan kemaafannya kepada Dr Mahathir, keluarganya juga mampu.
 
Mengapa Anwar mesti memilih Dr Mahathir dari Najib?
 
Najib bukan individu yang boleh dipercayai lagi. Najib memperdaya Anwar berkali-kali. Selepas memungkiri janjinya yang dilafaz di hadapan  Naib Presiden Indonesia Yusuf Kala sebagai pengantara Agenda Rekonsilasi Nasional, Najib terus membuat onar. Akta Hasutan dikekalkan dan berduyun pengkritik dan pemimpin PR ditangkap dan didakwa di bawah akta tersebut. Dan Anwar pula sekali lagi direhatkan di Istana Sungai Buloh selepas bersetuju membantunya menewaskan Dr Mahathir.
 
Najib bukan hanya memungkiri Anwar malah seluruh rakyat. Najib memungkiri janjinya menjadikan Malaysia lebih aman, makmur dan sejahtera. Negara berdepan keadaan ekonomi yang tenat, hutang yang membarah, penyalahgunaan kuasa yang berleluasa, ketegangan antara kaum dan agama yang meruncing, pencerobohan sempadan yang tidak terkawal dan jenayah berat yang menggila. Najib tidak menunjukkan tanda-tanda beliau menginsafi kesilapan dan kelemahannya. Najib tidak akan berundur.
 
Sebaliknya Dr Mahathir sudah tidak berkepentingan. Beliau tidak lagi berkuasa di dalam parti dan kerajaan. Umum lebih mempercayai tindakannya menyerang Najib lebih kepada mempertahankan kepentingan negara dari kepentingan peribadi. Jikalah benar tuduhan Dr Mahathir pernah meminta anaknya diangkat ke herarki tertinggi, ramai mempercayai Muhkriz Mahathir sendiri akan menolaknya. Ini kerana Muhkriz menyedari beliau tidak memiliki sokongan untuk berada di kerusi kuasa lantas permintaan Dr Mahathir itu bukan lagi isu.
 
Ada pendapat mengatakan serangan Dr Mahathir ada kaitan dengan kegagalan mendapatkan habuan untuk anak-anaknya dan konflik Dr Mahathir-Najib hanya untuk mengalih perhatian umum terhadap Akta Pembenterasan Terrorisma, Akta Hasutan dan sebagainya, saya pula melihatnya dari perspektif lebih positif.
 
Di usia 90an, barangkali Dr Mahathir mulai insaf kezaliman yang dilakukannya terhadap bumi Malaysia selama ini. Barangkali Dr Mahathir merasakan inilah masanya untuk memperbetulkan segala kepincangan yang dimulakannya. Barangkali Dr Mahathir mulai sedar kekuatan yang ada pada Anwar Ibrahim yang tidak ada pada dirinya atau mana-mana pemimpin lain.
 
Jika benar rundingan tersebut berlaku dan akan membuahkan khabaran gembira kepada seluruh rakyat Malaysia tidak lama lagi, saya terdahulu memanjat shukur kepada Allah. Dan sekiranya rundingan tersebut tidak atau belum berlaku, saya berdoa moga Allah memaqbulkan hajat rakyat Malaysia yang mengharapkan ia menjadi kenyataan. Semoga Mantan Perdana Menteri dan Mantan Timbalan Perdana Menteri ini dapat bersatu menyelamatkan bumi Malaysia tercinta. Tiada yang mustahil jika kita percaya pada janji-janji Allah.

 

No comments:

Post a Comment