Thursday, August 4, 2016

1 Lawan 1 Versi Taliban

Selepas Tuan Ibrahim Tuan Man, beberapa pemimpin kanan PAS senada menyarankan agar parti-parti pembangkang bersatu memberi saingan 1 lawan 1 kepada BN pada PRU14 kelak. Saranan ini pantas dilihat sesetengah pihak termasuk pemimpin PH sebagai suatu yang positif memandangkan sebelum ini Haji Abd Hadi Awang berkali-kali berhujah partinya lebih bersedia berdepan pertandingan 3 penjuru. Namun sebahagian pemerhati melihatnya tidak lebih sebagai wayang PAS kerana pemimpinnya berulang kali membuat kenyataan bercanggahan dan berbolak balik.

Disebabkan tindakan berbolak balik (u turn) yang kerap berlaku dek mahu menjaga hati Presiden dan bukannya kepentingan jemaah maka pemimpin dan penyokong tegar Hadi disamakan sebagai geng Taliban.

Ketika ura-ura akan berlaku Pilihanraya Negeri (PRN) Pulau Pinang geng Taliban bersungguh mahu meletakkan calon di semua kerusi, termasuk kubu PKR dan DAP. Umum mempersoal strategi apakah mahu bertanding semua kerusi sedangkan pada PRU13 PAS cuma menang 1 atas ehsan penyokong PR? Bukankah dengan bertanding semua kerusi dan meletakkan calon bukan Islam terang-terang bertujuan mengagalkan kerajaan PH Pulau Pinang dengan memecahkan undi pembangkang?

Kini ketika ura-ura PRN Terengganu bakal berlaku, kurang 7 hari selepas DAP berkeputusan tidak meneruskan cadangan membubarkan DUN, geng Taliban pantas mencadangkan (baca menunggang) strategi 1 lawan 1 yang dipelopori dan sentiasa digesa Anwar Ibrahim-PH.

Cadangan terbaharu ini, tidak kira ianya pandangan peribadi atau rasmi, tidak lebih hanyalah untuk manfaat geng Taliban bukannya demi kepentingan umum atau untuk menumbangkan Regim. Ini kerana Haji Hadi sendiri menegaskan PAS tidak mahu merampas kuasa UMNO, sebaliknya mahu menjadi penasihat. 

Dengan kedudukan kerusi agak seimbang geng Taliban hampir pasti mendapat kuasa di Terengganu, kubu mereka. Namun hasrat merangkul kuasa akan berkecai sekiranya berlaku 3 penjuru antara BN-PAS-PKR atau BN-PAS-Amanah. BN akan terus memerintah Terengganu kerana perpecahan undi pembangkang terbukti selama ini sentiasa memenangkan regim. 

Dan sekiranya PRN berlaku dan saranan 1 lawan 1 dipatuhi parti-parti pembangkang maka geng Taliban pasti mendapat majoriti DUN. Sekiranya kemenangan berpihak kepada mereka sepertimana keputusan PRU10 bukanlah manifestasi sokongan rakyat terhadap mereka sebaliknya kerana kemarahan rakyat terhadap Regim dan pembelotan besar-besaran pemimpin dan ahli UMNO.

Cadangan 1 lawan 1 tidak muncul semasa ura-ura PRN Pulau Pinang kerana geng Taliban tidak menguasai negeri, malah sekiranya mereka menang semua kerusi yang ditandingi pada PRU13 masih tidak mampu membentuk kerajaan secara bersendiri kerana mereka tidak mempunyai majoriti.

Nada pimpinan negeri dan Pusat PAS berbeda di Kelantan dan Terengganu berbanding Selangor. Bila mereka ada majoriti bahasa dan air muka mereka sangat keras dan bongkak, ketika mereka membawa imej Islamik.

Inilah jenis manusia yang sebahagian Muslimin Muslimat berwala' secara mengkhinzir buta. Geng Taliban bercakap dan bertindak demi nafsu mereka bukan kepentingan umum. Dan ketika pengkritik melontarkan tohmahan mereka menggunakan agama untuk menghalal dan mensucikan tujuan mereka. Jijik bukan?  

No comments:

Post a Comment