Wednesday, September 5, 2018

Budaya Menegur

Tegur tandanya kita sayang. Jika kita tidak tegur bererti kita tidak perduli lagi. Tidak perduli bererti sudah jauh hati. Bila jauh hati bermakna PRU15 kita ucap selamat jalan.

Di zaman beribu-ribu applikasi sosial di hujung jari kita boleh menegur pemimpin negara terus ke muka mereka, tanpa perlu menulis surat rasmi, membuat temujanji ke pejabat dan menunggu pegawainya memberi maklum balas. Manfaatkan applikasi sosial untuk menegur. Malangnya ramai yang tidak berpuas hati hanya tahu bersunggut, meroyan dan mengunyit di ruangan page peribadi mereka, tidak pula mereka majukan keraguan dan bantahan terus kepada pihak berwajib. Ianya perbuatan yang sia-sia. Ia perbuatan menghasut dan mengadu domba.

Kita boleh mempunyai kecendorongan kepada sesuatu pihak kerana alasan-alasan akademikal dan emosional. Tetapi jangan jadikan kecendorongan itu alasan menutup yang hak. Salah tetap salah. Dalam Islam, kita mesti menegur kesalahan sebelum menjatuhkan hukum. Berlaku adil paling dekat dengan taqwa. Seandainya teguran-teguran tidak diendahkan maka kita layak menghukum. Posisi kita sebagai rakyat pembayar cukai, berkuasa menghukum pemimpin bila datangnya PRU. Ketika itu, hukumlah mereka sewajarnya. Jangan kerana sentimen-sentimen tertentu kita lupa kewajipan berlaku adil.

Tiada mana-mana pemimpin dan parti politik di dunia ini maksum. Mereka tidak suci. Mereka tidak sempurna. Politik adalah kenderaan diguna mereka untuk menyempurnakan matlamat, samada matlamat yang baik atau tidak Tuhan lebih tahu. Kita yang beraqal harus sentiasa faham inilah asas mana-mana individu yang memilih "untuk memimpin".  Sangat sukar mencari yang benar-benar jujur, iqlas dan berkelayakkan. Maka kita pilih individu yang beri paling kurang mudarat.

Tegur selagi kita mampu. Jangan cepat kecewa dan beralah. Jika Dr Anwar Ibrahim boleh berjuang 20 tahun, 3 kali berumah penjara 14 tahun lamanya, kita yang mengaku lebih bijak dan arif sepatutnya lebih kental daya juangnya.

No comments:

Post a Comment