Thursday, September 13, 2018

Retak Berbelah

Ramai menjangkakan PKR akan berpecah selepas pemilihan parti Oktober 2018. Keretakkan antara kem Mohamad Rafizi Ramli dan kem Mohamed Azmin Ali sudah tidak dapat dipulihkan.

Sekiranya perpecahan berlaku pasca pemilihan 2018, ia sekadar mengulangi krisis UMNO 1988 (wujudnya Semangat 46), krisis UMNO 1999 (wujudnya Keadilan), krisis PAS 2015 (wujudnya Amanah) dan krisis UMNO 2016 (wujudnya Bersatu dan Warisan). Perpecahan parti politik di Malaysia bukanlah perkara baharu.

UMNO bergolak pada 1988, 1999 dan 2016 namun kekal di Putrajaya. Mereka tetap berkuasa di sebalik krisis-krisis pertembungan dua kumpulan dalam parti. Pengalaman adalah kunci.

Kini giliran PKR. Perpecahan dalam parti komponen terbesar Pakatan Harapan bakal memperlihatkan antara dua, kesuburan demokrasi dan ketamakan peribadi.

Saya berharap pemimpin dan ahli PKR yang tegar DNA UMNOnya bersegera mengundur dan membawa diri. Mereka sepatutnya berasa malu bercakap mengenai ketelusan dan demokrasi ketika mereka gemar melakukan hal bertentangan. 

Mereka boleh memilih menyertai Bersatu. Atau lebih afdal kembali ke pangkuan UMNO. Bukankah mereka juga beriya-iya mahu mengekalkan PAS dalam kerajaan Selangor, yang kini merujuk dan berdamai dengan UMNO?

Amat memalukan sekiranya mereka memilih untuk kekal dalam PH, apalagi dalam PKR dan terus menyandang jawatan Menteri, EXCO dan sebagainya, di atas hasil keringat perjuangan badang-badang PH yang mereka gelarkan perosak, pemfitnah, dangkal dan sebagainya.


No comments:

Post a Comment