Monday, April 13, 2015

Dikawal Yang Tidak Lagi Terkawal

Memangnya dari dulu, sebelum beliau menjawat jawatan Perdana Menteri saya sudah mempercayai teori Mohd Najib Abd Razak dikawal pihak ketiga. Lebih perit bila menyedari Perdana Menteri terakhir dari UMNO ini dikawal oleh banyak pihak. Tidak seperti Abdullah Ahmad Badawi yang hanya terikat dengan budak-budak Tingkat 4, anak sulung Abd Razak Hussein dikawal regim dalam dan luar negara. Ini antara asasnya:

1. Pelaburan luar negara. Semenjak Najib menduduki kerusi kuasa berpuluh billion wang negara telah dibawa keluar melabur di pasaran antarabangsa. Pengurus dana kekayaan negara Khazanah, pengurus pelaburan awam Permodalan Nasional Berhad, pengurus dana wang pekerja Kumpulan Wang Simpanan Pekerja dan Kumpulan Wang Amanah Pekerja, syarikat berkaitan kerajaan Petronas, Tenaga Nasional Berhad, Telekom Malaysia Berhad, Sime Darby dan Felda Holding, semua entiti tersebut rancak mengandakan pelaburan mereka di luar negara.
 
Adalah tidak salah untuk melabur di luar negara jika pelaburan tersebut memberi manfaat dan pulangan besar kepada rakyat dan negara. Samada Najib separa sedar atau selera risikonya semulajadi amat tinggi, sejarah merekodkan Malaysia bukanlah pelabur asing yang bijak. Kita banyak kali mengalami kerugian dalam projek-projek usahasama sebelum ini.
 
Masih ingat perusahaan automotif MV Agusta, perladangan di Indonesia dan pelaburan hartanah di Eropah? Terbaharu projek usahasama minyak Petronas di Canada dan pelaburan-pelaburan syarikat milik penuh Kementerian Kewangan 1MDB dan SRC International. Hampir ke semua syarikat-syarikat tersebut mengalami renjatan pulangan malah ada yang menanggung kerugian besar, yang berpunca samada  salah strategi pelaburan, penyalahgunaan kuasa dan penyelewengan dana.

Kerugian pelaburan syarikat-syarikat ini di pasaran antarabangsa memberi kesan negatif kepada Ringgit dengan nilainya terus menyusut berbanding matawang utama dunia. Malah rakyat terkesan secara langsung apabila import menjadi semakin mahal ketika pengeluaran tempatan tidak mampu menampung keperluan yang semakin meningkat manakala eksport menjadi semakin murah ketika matawang asing dan ekonomi mereka semakin mengukuh dan berkembang. 
 
Tidak dapat dipastikan samada Bank Negara gagal menasihati Najib, atau Kementerian Kewangan yang diketuainya gagal berfungsi atau beliau  secara sengaja tidak memperduli laporan-laporan tersebut, Najib terus mengepam keluar wang tanpa rasa bersalah. Tidakkah semua ini mendorong kepada tanggapan Najib mementingkan selain rakyat dan bumi Malaysia tercinta? Siapa lagi lebih berkepentingan terhadap negara ini?

2. Hal ehwal dalaman negara. Bukan lagi rahsia berbillion dana awam diguna mempromosi Mohd Najib Abd Razak sebagai Perdana Menteri. Kempen-kempen promosi diri dan pilihanraya beliau ala Presiden Amerika itu menelan belanja cukup besar. Konsultan Israel meraih hasil lumayan hanya untuk idea jenama 1 Malaysia yang terbukti gagal mencapai matlamatnya menyatupadukan rakyat Malaysia lalu memusatkan sokongan ke atasnya, vice-versa. Konsultan asing beroleh hasil lumayan memperkenal idea tabur wang pakej 1 Malaysia, BR1M dan segala 1M-nya.
 
Konsultan asing dibayar lumayan untuk setiap pelaburan dan urusniaga 1MDB di luar negara. Konsultan asing dibayar lumayan untuk pembelian aset ketenteraan dan peningkatan sistem pertahanan negara. Konsultan asing dibayar lumayan untuk membawa Barack Obama ke Kuala Lumpur. Konsultan asing dibayar lumayan melobi Putrajaya ke kerusi tidak tetap Majlis Keselamatan PBB.
 
Tindakan Najib yang bergantung kepada punahsihat  "bijak pandai" asing tersebut hanya mengesahkan cakap-cakap umum bahawa Menteri-Menteri dan Pegawai-Pegawai Tinggi Kerajaan yang ramai itu semuanya dungu belaka tidak layak mengurus hal ehwal negara. Tidakkah semua ini mendorong kepada tanggapan Najib mementingkan selain rakyat dan bumi Malaysia tercinta? Siapa lagi lebih berkepentingan terhadap negara ini?

3. Ekonomi. Dalam keadaan pendapatan negara semakin tenat dan hutang negara semakin membarah Najib terus ligat berbelanja. Setiap kali Najib diserang penyakit ultra shopaholic kumpulan tuan-tuan saudagar besar yang boleh dikira dengan jari itu pula beroleh habuan projek-projek mega. 


Tuan-tuan saudagar ini menguasai hampir keseluruhan industri di Malaysia, dari kewangan, pengangkutan, perkhidmatan, pertanian, perladangan, perlombongan, kesihatan dan telekomunikasi. Tuan-tuan ini selalu menghulur bantuan kewangan dan sokongan moral ketika diminta Najib. Lantas tidak memeranjatkan pusing-pusing mereka ini terus meraih dan mengawal hasil kekayaan negara. 
 
Penyokongnya pula, majoriti golongan luar bandar yang sering disemai dan dibajai sentimen perkauman malah tebal pula asobiyahnya hanya beroleh BR1M dan segala 1M yang sangat kecil nilainya. Tidakkah semua ini mendorong kepada tanggapan Najib mementingkan selain rakyat dan bumi Malaysia tercinta? Siapa lagi lebih berkepentingan terhadap negara ini?
 
Seperti dikatakan Dr Mahathir Mohamad terlalu banyak skandal melekat pada batang tubuh Najib. Skandal-skandal inilah yang ditakuti bukan sahaja empunya badan malah gerombolan penyamun harta negara. Jika skandal ini tidak diuruskan dengan 110% kesempurnaan ianya akan merebahkan mereka dan segala yang berkait dengan mereka.

Ketika ramai rakan-rakan pimpinan parti terus menjarakkan diri darinya, Najib tiada lagi pilihan selain terus meminta perlindungan dari penaung-penaung yang setia mengawalnya.

Di zaman golongan kapitalis adalah Raja permintaan Najib itu sudah tentulah tidak akan dipenuhi secara percuma. Konsep ufti, yang terpakai di zaman dahulu kala menjadi cara penyelesaian utama kepada segala permasalahannya.
Lantas berbelanjalah berbillion untuk selamat dari tersingkir sekalipon yang dibelanjakan bukan hak miliknya, sebagai balasan untuk kekal di kerusi kuasa. Sekalipon beliau kekal tanpa kuasa, sekalipon dengan menjual anugerah Tuhan ke atas tanah tumpah darahnya!

No comments:

Post a Comment