Friday, April 3, 2015

Mantan PM dan Legasi

Ramai pemerhati politik tidak nampak silver lining dari perbalahan terbuka Dr Mahathir Mohamad dan Mohd Najib Abd Razak. Serangan Dr Mahathir terhadap Najib berlaku saban hari semenjak PRU13 tetapi mereka tetap meraikan satu sama lain di majlis-majlis rasmi. Sandiwara barangkali.
 
Sudah sifatnya jarang bersetuju dengan mana-mana Timbalan dan pengantinya. Dari Musa Hitam, Ghaffar Baba, Anwar Ibrahim, Abdullah Ahmad Badawi hingga ke Mohd Najib Abd Razak. Ke semua mereka ini tidak pernah sempurna di mata beliau kerana gagal mengikut telunjuk dan kemahuannya. Malah beliau juga dikaitkan punca kejatuhan Tunku Abd Rahman dan Hussein Onn. Itulah Dr Mahathir Mohamad.
 
Tidaklah salah jika kehendak dan kemahuannya itu terbaik buat seluruh rakyat Malaysia. Misalnya projek landasan elektrik berkembar utara selatan yang diasaskannya namun dibatalkan Abdullah dua tahun kemudian. Jikalah projek tersebut disiapkan mengikut perancangan rakyat hari ini mempunyai lebih pilihan dan tidak terbeban dengan peningkatan kos pengangkutan awam, kesan pasaran harga minyak dunia dan perjanjian kenaikan toll oleh pemegang konsensi saban tahun. Sekalipon projek tersebut menguntungkan kroninya yakni Syed Mokhtar Al Bukhari namun ia tetap memberi manfaat kepada rakyat bawahan. Hari ini kos projek tersebut meningkat berlipat kali ganda kesan pembatalannya pada 2004.
 
Kemarahan Dr Mahathir terhadap Abdullah bertempat. Selepas projek tersebut dihidupkan semula oleh Najib pada 2008 sejumlah besar dana awam terpaksa disalurkan membiayai sambungan projek usahasama swasta tersebut. Di tambah 'saguhati' untuk orang tengah yang kebanyakkannya tuan-tuan saudagar UMNO, maka kos keseluruhan telah menjadi sangat tidak rasional. Begitu juga kemarahan Dr Mahathir terhadap Najib berkaitan 1MDB. Bukan kerana syarikat tersebut dipenuhi kroni dan proksi Najib, akan tetapi kerana selain gagal membuat keuntungan syarikat bermasalah tersebut terus bergantung kepada dana awam dan pinjaman korporat. Risiko kerugiannya amat tinggi dan hutangnya yang bertambah banyak bakal ditanggung rakyat hingga ke anak cucu mereka.
 
Namun sehebat manapon isu pembaziran dan kerugian pelaburan dana awam melibatkan Abdullah dan Najib yang hebat diperkatakan kini tidaklah memberi kesan gigatik kepada rakyat kerana mereka telah terbiasa. Jika skandal PKFZ bukan suatu kesilapan malah terlepas dari sebarang tohmahan, serangan dan tindakan, apa yang membuatkan IMDB berbeza?
 
Skandal PKFZ berlaku di hujung zaman pentadbiran Dr Mahathir dan di dalam pengetahuannya namun tiada tindakan drastik diambil beliau. Jadi umum mempersoal mengapa sekarang beliau menghentam cara Najib mengendali syarikat bermasalah 1MDB, ketirisan dan salahguna kuasa? Bukankah beliau yang mendidik para pengantinya strategi dan kepakaran membolehkan penyamun dana awam kebal di sisi undang-undang?
 
Dr Mahathir cenderung mengaitkan kegagalan MAS disebabkan Brahim, syarikat penyaji makanan dalam kabin yang ada kaitan dengan Abdullah. Bukankah konsep melibatkan anak beranak atau kenalan rapat dalam projek atau syarikat berkaitan kerajaan ini dimulakan Dr Mahathir sendiri?
 
Kita tidak lupa kegagalan dan kerugian besar syarikat-syarikat berkaitan kerajaan seperti BBMB, MAS, Maminco, Renong, Tongkah, Konsortium Perkapalan dan Perwaja ada kaitan dengan penglibatan anak beranak dan kenalan rapatnya sewaktu beliau menjadi Perdana Menteri. Kita juga tidak lupa kegagalan perdagangan mata wang asing oleh Bank Negara juga dibawah pentadbirannya. Jumlah segala kerugian tersebut bernilai berpuluh billion. Semenjak bila kegagalan Perdana Menteri lain menjadi suatu kesalahan tetapi kegagalannya boleh dilupakan?
 
Selepas beliau meletak jawatan sebagai Perdana Menteri ramai mulai mengangkat Dr Mahathir sebagai ikon kepimpinan. Banyak legasi fizikal ditinggalkannya menjadi kebanggaan negara seperti Putrajaya, KLCC, KLIA dan banyak lagi. Namun bagi segelintir golongan dewasa yang membesar dan meniti zaman pentadbirannya dengan penuh penelitian adalah sukar untuk mengiktiraf semua sumbangannya. Legasi moral yang ditinggalkan Dr Mahathir lebih besar impaknya dan bukanlah sesuatu yang boleh dibanggakan. Kesilapan ini menjadi bebanan berat yang terpaksa dipikul rakyat hari ini. Antara kelemahan atau kesilapan utamanya ialah:
 
Pertama. Menghalalkan amalan memberi dan menerima 'hadiah' dikalangan ahli politik dan penjawat awam. Kerana kecenderungannya membenarkan amalan tersebut kerajaan Malaysia hari ini diiktiraf sebagai antara paling korup di dunia. Rasuah, penyelewengan dan salahguna kuasa yang sudah tidak terbendung kini bermula dari era pentadbirannya. Pihak penguatkuasa berkaitan 'dirantai' lantas gagal berfungsi secara efektif dan bertindak proaktif ke atas jenayah moral tersebut. Dr Mahathir lah yang melemahkan fungsi BPR (kini SPRM) dengan meletakkan badan tersebut di bawah Jabatan Perdana Menteri yang dipenuhi ahli-ahli politik.
 
SPRM sewajibnya menjadi sebuah badan yang diletak dibawah Parlimen atau Majlis Raja-Raja. Hanya dengan itu ia mampu menjadi badan bebas yang berwibawa, cekap, dihormati dan digeruni. Begitulah juga dengan SPR. Selagi badan-badan tersebut berada di bawah Jabatan Perdana Menteri selama itulah ia kekal menjadi alat ahli politik.
 
Begitu juga keadaannya bilamana banyak Suruhanjaya, Kementerian atau Jabatan baharu diwujudkan untuk menempatkan kenalan rapat, ahli politik 'seasoned' dan saudara mara mereka. Selain meningkatkan kos pengurusan kerajaan Persekutuan, makin banyak jabatan kerajaan ditubuhkan makin bertambah karenah birokrasi dan proses sesuatu urusan. Makin bertambah proses bermakna makin bertambah kakitangan dan makin tinggilah peluang dan tingkatan rasuah. Malaysia mempunyai nisbah kakitangan kerajaan kepada rakyat antara tertinggi di dunia. Ini dosa peninggalan Dr Mahathir Mohamad.
 
Kedua. Menghalalkan kakitangan kerajaan terlibat dalam perniagaan melalui ahli keluarga terdekat. Inilah yang menyebabkan berlakunya keraksasaan kronisme dan proksisme dalam kerajaan hari ini. Menteri, pemimpin politik, pegawai tinggi kerajaan malah ahli biasa parti politik menagih dan menuntut bahagian dalam projek-projek kerajaan seolah projek tersebut adalah hak mereka. Bila terikat dengan pembudayaan politik+perniagaan+keluarga=manfaat peribadi maka sistem tender terbuka menjadi sejarah di Malaysia.
 
Ekonomi negara tertumpu hanya kepada mereka ini. Dan mereka hanyalah kurang 1% dari saiz 60% Bumiputera Malaysia. Tidak hairanlah selepas hampir 60 tahun merdeka dan selepas pelbagai dasar dan rancangan ekonomi diperkenalkan Bumiputera masih jauh ketinggalan berbanding kaum Cina dan India. Bagaimana Daim Zainuddin, Syed Mokhtar, Mokhzani dan ramai lagi Puterabumi menjadi kaya raya bukanlah kerana magik. Ini dosa peninggalan Dr Mahathir Mohamad.
 
Ketiga. Menuruti kedegilan dan keegoan. Kerana degil dan ego untuk menjadi Perdana Menteri menyaksikan UMNO Asal diharamkan, UMNO berpecah dan kekuatan Melayu tergugat. Kerana degil dan ego mempertahankan proksi dan kroni telah mencetuskan permusuhan terbuka antara beliau dan Anwar, menyebabkan Timbalannya yang paling bijak itu berputih mata dan merengkok dalam tahanan dua kali, seterusnya menyaksikan perpecahan bangsa Melayu, keruntuhan institusi kehakiman dan lunturnya kepercayaan rakyat terhadap pasukan keselamatan. Kerana degil dan ego Abdullah tidak berpeluang membuktikan kekuatan sebenarnya dan terpaksa berpuas hati menjadi PM sepenggal. Dan kerana degil dan ego menendang Abdullah untuk menaikkan Najib rakyat dipaksa berdepan kepincangan lebih besar kerana mempunyai Perdana Menteri paling lemah dan tidak kompiten. Manakala golongan pengampu, pemfitnah dan penyamun bertapak kukuh dan berkuasa dalam kerajaan hingga ke hari ini. Ini dosa peninggalan Dr Mahathir Mohamad.
 
Di sebalik cerita-cerita dan bukti-bukti kehebatan dan kejayaan seseorang pemimpin mentadbir sebuah negara terselit jua kisah-kisah kelemahan dan kegagalannya. Dr Mahathir bukan maksum, beliau hanya manusia biasa yang pernah melakukan kesilapan, bersifat cemburu dan berkecil hati. Cumanya beliau Mahaberat untuk mengakuinya. Jika Dr Mahathir sanggup melentur sedikit, mengakui kesilapannya dan bersedia memperbetulkan kepincangan yang dimulakannya nescaya Malaysia boleh kembali ke era kegemilangannya sekitar awal 90an.
 
Tidak siapa boleh menafikan gandingan Dr Mahathir Mohamad-Anwar Ibrahim adalah yang terbaik dalam sejarah. Bangsa Melayu dipandang tinggi dan berdaya saing dalam ekonomi. Jenayah dan masalah sosial terkawal. Ramai pemimpin politik dan pengikut mereka mengasimilasi diri ke dalam  pengaruh imej dan pewarakan Islamik ditonjolkan Anwar. Malah ramai juga yang mula mendidik diri mendekati Allah mencontohi Anwar anak beranak.
 
Ketika Dr Mahathir terlalu sibuk merancang dan membangunkan negara, Anwar pula membantunya membentuk sahsiah dan keterampilan masyarakat Malaysia. Rakyat merindui saat keseinambungan tersebut.
 
Jika kita menyorot kembali sejarah jatuh bangun bangsa Malaysia, satu teladan agung boleh kita pelajari dan amalkan darinya iaitu membuka pintu hati dan berlapang dada. Tunku Abd Rahman, Abd Razak Hussein dan Hussein Onn adalah bekas pemimpin-pemimpin tertinggi negara yang selalu membuka pintu hati dan berlapang dada. Ketika mereka melihat diri mereka berada keterdepan dari keupayaan rakyat pantas mereka kembali ke sisi rakyat untuk menongkah cabaran seiring bersama. Dan ketika mereka melihat keupayaan mereka terbatas dan tidak mampu lagi memberi kekuatan kepada rakyat mereka berlapang dada meninggalkan kerusi kuasa dan menyerahkannya kepada yang lebih berkelayakkan.
 
Sebaiknya ketika beliau gagal mengurus masalah rasuah, ketirisan dan salahguna kuasa di kalangan anak buahnya Dr Mahathir sepatutnya membenarkan Anwar membantunya. Malangnya beliau bersekongkol menentang usaha-usaha Anwar untuk menjadikan Malaysia lebih bersih.
 
Hari ini di usia 90an masih belum terlewat untuknya membantu Malaysia kembali ke landasan lebih baik. Dr Mahathir hanya perlu memaafkan dirinya dan memaafkan keegoan Anwar demi menyelamatkan bangsa dan negara. Tiada siapa akan membantah malah ramai akan merai kegembiraan kiranya Dr Mahathir dan Anwar saling memaafkan, melupakan sejarah hitam antara mereka berdua dan bergandingan semula memimpin negara.
 
Penyatuan dapat menguatkan bangsa Melayu serta masyarakat majmuk Malaysia, mengembalikan semula kepercayaan umum terhadap sistem demokrasi berperlembagaan. Apabila asas sebuah negara diletakkan di sebaik-baik tempatnya, yang lain-lain akan kembali baik secara otomatik. Keadilan dapat ditegakkan, ekonomi dapat dipertingkatkan, pendidikan dapat diperkasakan, kerukunan dan kesepakatan dapat diteguhkan. InshaAllah.
 
Dan tiba saat itu negara menjadi aman, makmur dan sejahtera. Saat itu juga penyamun-penyamun dana awam dengan rela hati menyerahkan kembali hasil menyamun mereka demi bergerak bersama angkatan lama yang baharu Dr Mahathir Mohamad-Anwar Ibrahim. Bukankah itu yang terbaik untuk semua?
 

No comments:

Post a Comment