Monday, April 27, 2015

Nasib Melayu (Bahagian 1)

Dr Mahathir Mohamad
 
Kenyataan Dr Mahathir Mohamad di Forum Bicara Negarawan anjuran PERKASA yang dinaunginya tidak menampakan bibit-bibit penyesalan dan keinginan untuk berubah dan merubah.
 
Ketika Dr Mahathir mendedahkan serangan ke atas Mohd Najib Abd Razak tidak lebih kerana sayangkan UMNO beliau hanya membangkitkan kegelisahan umum terhadap hala tuju dan masa depan negara. Ugutan kerasnya Pakatan Pakyat akan mengali dan menghukum segala kerosakan yang dilakukan UMNO jika mereka memerintah nanti cukup mengambarkan bahawa keutamaan (baca ketakutan) Dr Mahathir dari pelbagai skandal melibatkan Najib yang turut mendedahkan negara kepada bahaya hanya demi  menyelamatkan parti dan individu tertentu.

Dr Mahathir mengiakan tanggapan dan tohmahan umum bahawa kerosakan yang berlaku di bumi Malaysia berpunca dari tangan-tangan pemimpin UMNO-BN. Dr Mahathir juga mengiakan UMNO Baharu yang ditubuhkannya lebih penting dari rakyat dan negara. Tidak hairanlah ketika negara berada di ambang keruntuhan  beliau sanggup membakul sampahkan cadangan kerjasama dengan Pakatan Rakyat sebaliknya memilih Timbalan Presiden UMNO Muhyiddin Yasin mengantikan Najib berbanding pemimpin berintegriti paling dihormati YM Tengku Razaleigh Hamzah.
 
Barangkali Dr Mahathir merasakan Muhyiddin mampu meneruskan matlamat 'menyelamatkan bangsa Melayu' versinya sepertimana beliau mempercayakan Abdullah Ahmad Badawi dan Mohd Najib Abd Razak suatu ketika dahulu. Dr Mahathir sedar jika beliau menyokong Razaleigh sebagai Perdana Menteri samalah seperti menyerahkan kerajaan Persekutuan kepada Pakatan Rakyat dan perkara yang paling ditakutinya yakni 'pendedahan salah laku pemimpin UMNO hingga di lubang cacing' oleh Anwar Ibrahim bakal menjadi kenyataan.

Pengunduran Najib tidak memberi banyak manfaat kepada rakyat. Selagi 'the root cause' tidak dicari dan diperbetulkan selagi itulah corak pentadbiran negara tidak akan berubah sekalipon sepuluh PM dari kalangan UMNO bersilih ganti. Setuju atau tidak 'the root cause' telah dimulakan Dr Mahathir Mohamad sendiri dan hanya beliau mampu membetulkannya. Beliaulah yang membenarkan budaya 'bangsawan Melayu', gejala rasuah dan salahguna kuasa berleluasa, keruntuhan sistem keadilan, hilang percaya terhadap pasukan keselamatan serta kelemahan institusi awam. Semua ini menyuburkan jenayah kolar putih dan kolar biru. 
 
Siapapon yang menang antara Dr Mahathir dan Najib, rakyat jualah yang bakal menanggung akibatnya. 
 
 
Nasib Melayu
 
Jika makcik pakcik dan datuk nenek di kampung dan pendalaman memilih mempercayai cerita-cerita agen 'si putar alam' dengan menerima bulat-bulat 'kebenaran' dari sumber-sumber 'tepat lagi benar' rangkaian media milik Regim kita tidaklah berasa terhina, tidak juga memandang rendah malah boleh memaafkan kegelojohan-keghairahan mereka berkongsi buah minda mempertahankan golongan sufaha (kata banyak untuk safih yakni bodoh atau kurang bijak).
 
Namun adalah sungguh menghampakan dan jelik melihat bakal pemimpin negara - adik-adik di universiti-universiti tempatan khususnya UiTM yang mendapat 'pendidikan kelas dunia'  serta kakitangan awam (saya memilih 'awam' dari 'kerajaan' untuk mengingatkan mereka dibayar menguruskan keperluan rakyat bukan kerajaan) yang ramai berbangsa Melayu beribu-bapa Melayu golongan Bumiputera itu mudah sekali dipancing mindanya. Mereka pula mudah menerima asakan psikologi supaya sentiasa bercuriga dan bermusuh dengan kaum lain ketika 'hero bangsa' yang mentarbiah 'Melayu didahulukan' selalu sahaja sebantal dan setilam dengan tauke dan taiko Cina dan India.

Lebih menghampakan, anak-anak Melayu menjunjung julang Mohd Najib Abd Razak  dan 'pack of wolves'nya mempertahan anak Cina si Jho Low (mastermind 1MDB) dan geng Mamak (yang makin ramai di bahagian pentabdiran dan pembendaharaan negara) yang bukan berbangsa Melayu bukan juga Bumiputera menentukan hala tuju bangsa dan negara. Anak-anak Melayu sebegini yang membenarkan dongengan (pembohongan) lanun-lanun harta negara bahawa hanya percayakan UMNO negara akan aman, selamat, makmur dan berkat.

Malangnya Malaysia. Ada satu bangsa yang menjadi penguasa dan pentadbir di negara ini dari dahulu mereka mudah diperdaya. Lebih menyedihkan mereka tidak mahu belajar dari peristiwa-peristiwa yang berlaku ke atas nenek moyang serta tanahair mereka. Mereka memilih meletakkan masa depan harta, nyawa dan agama mereka di tangan hipokrit 'lebih Melayu dari Melayu' yang  menyamun kekayaan dan menodai  kedaulatan negara demi manfaat peribadi dan keluarga. Halnya ini boleh berlaku kerana bangsa tersebut lebih gemar bercakaran sesama sendiri, sekalipon isu-isu picisan, lalu mereka mengabaikan perkara-perkara lebih memberat seperti jati diri dan masa depan anak cucu mereka dan negara.

Wahai Melayu, sampai bila mahu terus diperdaya? Tidakkah mereka kasihan nasib anak-anak mereka sekarang? Tidakkah mereka takut akan nasib pewaris mereka di hari kemudian?

No comments:

Post a Comment