Friday, April 17, 2015

Mantan PM dan Mantan TPM (Bahagian 2)

Saya percaya ramai tidak teruja jika Dr Mahathir Mohamad memilih bergandingan dengan Tengku Razaleigh Hamzah. Ramai beranggapan gandingan tersebut tidak memiliki cukup kekuatan dan tidak mampu menumbangkan Regim Naj-Ros.
 
Sekalipon sudah lapan penggal menjadi Ahli Parlimen, veteran UMNO paling lama berkhidmat itu kurang mendapat sokongan dalam UMNO khususnya dari barisan pemimpin muda. Beliau juga kurang disenangi pemimpin PR kecuali serban-serban besar dalam PAS. Lewat ini beliau lebih banyak bercakap dari bertindak proaktif serta kerap mengambil pendekatan selamat membuatkan penyokong kedua-kedua pihak tidak lagi melihat Ku Li seorang PM material.
 
Diakui Ku Li pemimpin yang bersih, jujur dan berkebolehan. Tapi kebolehannya itu sesuai di zaman sebelum Dr Mahathir menjadi Perdana Menteri. Kerosakkan mega yang melanda negara hari ini hanya boleh didepani dan ditangani oleh 'most charismatic and caliber leader', yang tahu rahsia 'in and out' Regim dan strategi-strategi mereka. Suka atau tidak kita hanya ada satu nama.
 
Kita boleh tidak suka tentang dirinya. Kita boleh menelan bulat-bulat berita negatif mengenainya. Tetapi kita tidak boleh menafikan kehebatannya sebagai pemimpin. Anwar Ibrahim telah berdepan serangan tiga generasi Perdana Menteri. Bila bercakap tentang generasi, ia termasuk seluruh barisan Kabinet, parti-parti komponen, pegawai tinggi dan jentera kerajaan.
 
Belum ada dalam sejarah politik negara seorang pemimpin diuji dan diperlakukan sehebat rupa. Hanya Anwar Ibrahim mampu berdepan serangan tanpa henti dari luar dan dalam. Malah ia sedikitpon tidak melemahkan semangat dan mengurangkan daya juangnya sekalipon dari sebalik tirai besi. 
 
Kenyataan keras siasatan segera ke atas syarikat milik penuh Kementerian Kewangan 1MDB oleh Najib, Pengerusi PAC, Khairy dan beberapa kerat Ketua Bahagian tidak lebih hanyalah wayang. Setiap kali Dr Mahathir melepaskan pelurunya, Najib dan 'pack of wolves'nya bertindak balas seolah mereka perduli dan sedia menangani skandal-skandal yang menjadi pertikaian umum.

Jika mereka tidak mampu berwayang, mereka memilih berhujah dengan alasan-alasan yang 'insane' dan tidak ilmiah. Lebih dramatik, mereka menggunakan undang-undang tinggalan penjajah untuk menutup mulut pengkritik. Tragedi berganda MH370 dan MH17, harga petrol dan perlaksanaan GST sudah cukup menunjukkan betapa mereka mahir bersandiwara. Mereka sendiri mengundang reaksi negatif rakyat. Drama-drama mereka ini tidak akan berhenti sehinggalah mereka "diberhentikan" oleh Allah.
 
Sekalipon Jho Low dibawa pulang dan disoal siasat penglibatannya dalam skandal 1MDB, yakinlah ia tidak akan menjawab persoalan utama dan tidak mampu menyelesaikan penyelewengan seterusnya mengurangkan beban hutang negara. Apa sudah jadi dengan skandal-skandal berpuluh billion ringgit sebelum ini? Untuk rekod tiada mana-mana Menteri, Pegawai Kanan Kerajaan, pemimpin politik serta tokoh korporat yang didakwa, dibicara dan dipenjara sepantas perlakuan ke atas Anwar Ibrahim.
 
Jika benar Dr Mahathir mulai insaf kezaliman dilakukannya terhadap bumi Malaysia selama ini dan merasakan inilah masanya untuk memperbetul segala kepincangan dimulakannya, ia adalah usaha amat murni yang mesti disokong. Dr Mahathir sedar, umum perlu sedar membersihkan kesilapan berpuluh tahun bukanlah suatu langkah mudah. Prosesnya mengambil masa panjang dan memerlukan pemimpin yang memiliki kecekalan dan nafsu yang tinggi untuk memikulnya.

No comments:

Post a Comment