Saturday, October 8, 2016

Bahana Kerajaan Kapitalis

Di Malaysia perusahaan tempatan dimonopoli 80% kaum Cina. Dari sektor pembinaan, pembuatan, perlombongan, perladangan, pertanian, penternakan hingga ke sektor perkhidmatan makanan, kewangan, perundangan, pengangkutan, komunikasi, hiburan dan lain-lain dimiliki kaum Cina tempatan dan luar negara (warga China, Taiwan, Singapura, Indonesia dan Filipina).

Tidak dapat dinafikan kaum Cina adalah kaum yang hebat dalam perdagangan. Mereka merantau ke seluruh dunia untuk berniaga. Sebelum Masihi lagi jejak mereka boleh dijumpai hingga ke Asia Selatan. Kejayaan mereka di dalam dunia perniagaan disebabkan sifat kerajinan dan ketekunan serta sentiasa berusaha, tidak takut mencuba dan tidak mudah mengaku kalah. Sifat ini tidak berlebih dalam kaum Bumiputera khususnya Melayu.

Sungguhpun begitu kaum Cina bukanlah kaum yang hebat dalam semua disiplin perniagaan. Kejayaan mereka tidak bergantung sepenuhnya kepada kualiti diri mereka semata-mata. Lantas saudagar Cina memerlukan kaum lain seperti Melayu dan India untuk melakukan bahagian yang diluar kemampuan dan kemahiran mereka yakni 'human touch' seperti rundingan awam, rundingan jualan, khidmat pelanggan, khidmat selepas jualan, bantuan perkidmatan dan kerosakkan, latihan dan pembangunan pekerja serta sebagainya. Kaum Melayu dan India juga merupakan kumpulan pengguna terbesar produk-produk perusahaan mereka.

Keadaan ini telah menjadi amalan perusahaan untuk kesekian lama, dari sebelum merdeka hinggalah liberalisasi sektor perusahaan mengambil tempat. Peranan saudagar Cina mencorak garis ekonomi negara begitu signifikan. Kesannya pola pekerjaan dan ekonomi kaum di negara ini bergantung kepada mereka. Peranan tersebut seharusnya dimainkan pemerintah (baca Kerajaan Persekutuan). Polisi-polisi yang dibawa kerajaan mampu membentuk, merubah dan menghapuskan amalan-amalan bersifat berat sebelah dalam perusahaan. Sebagai contoh, ketika era revolusi perindustrian Malaysia 80an-90an pendekatan kerajaan untuk melahirkan lebih ramai jurutera dan juruteknik berkemahiran menyaksikan perubahan pola pekerjaan kaum Bumiputera dari selama ini sekadar operator kepada jurutera, penyelidik, pembuat dasar dan keputusan, dari kelas bawah kepada kelas menengah dan pengurusan.

Polisi tersebut strategi serampang dua mata. Selain melahirkan graduan Bumiputera berkualiti yang berjaya menempatkan diri dalam sektor perusahaan kaum asing, kerajaan juga berjaya membina dan membesarkan 'pool of expert' di kalangan Bumiputera. 'Pool of expert' ini sepatutnya diberikan peranan lebih besar dalam polisi ekonomi kerajaan selepas 'dipinjamkan' kepada perusahaan asing. Dengan kemahiran dan pengalaman luas yang diperolehi dari sektor perusahaan asing mereka mampu menjadi pusat rujukan nasihat, pengerak pembangunan dan penyelia kemajuan perniagaan kaum Bumiputera. Malangnya ia gagal berfungsi seperti diharapkan.

Kerajaan yang baik akan mendahulukan kepentingan dan kebajikan rakyat. Kerajaan yang lemah akan tunduk kepada tuntutan berat sebelah liberalisasi. Perusahaan apa pun, di mana-mana negara pun, akan mendahulukan kepentingan pelabur. Keuntungan maksima adalah tanda aras kejayaan seorang pengurus/kumpulan pengurusan. Ini telah berlaku di Malaysia atas nama liberalisasi.

Ketika keadaan ekonomi dunia turun naik dan tiada asas kukuh yang mampu mengikat pola permintaan serta pertumbuhan pesaing, pengusaha menggunakan isu modal dan pulangan pelaburan untuk menekan kerajaan. Ia isu yang mudah dimainkan namun mampu memberi impak kepada negara secara mega. Ketakutan kepada laporan-laporan negatif pertumbuhan ekonomi negara dan penarikan sokongan kumpulan kapitalis kepada aktiviti-aktiviti kerajaan memaksa kerajaan menuruti permintaan pengusaha.

Untuk memaksimakan keuntungan pengusaha harus mengurangkan kos pengeluaran. Dalam banyak-banyak kos pengeluaran yang paling mudah untuk dimanipulasi ialah kos upah/gaji. Faktor upah murah digunakan pengusaha untuk memaksa kerajaan membawa masuk jutaan pekerja asing. Untuk lebih meyakinkan pengusaha menuduh rakyat tempatan tidak berminat bekerja di sektor dan jawatan tertentu seperti pembinaan, pembuatan, perladangan dan penternakan, buruh dan 3D. Selain itu alasan malas dan tidak efisien berbanding pekerja asing dimainkan pengusaha.

Dan pemerintah yang malas dan tidak perihatin menerima bulat-bulat alasan pengusaha. Kesannya tambahan 1 juta pekerja asing Bangladesh dibawa masuk ke dalam negara memenuhi sektor tertentu. Jumlah itu menambahkan keberadaan dan pergantungan negara kepada pekerja asing kepada 4 juta. Ini tidak termasuk 2 juta pendatang asing yang bekerja secara tidak sah menggunakan pas lawatan sosial, pas pelajar, status pelarian dan PATI. Pengusaha yang tidak bertanggungjawab pula hanya memikirkan keuntungan semata-mata ketika ia menggunakan hasil bumi secara meluas dan menghasilkan sisa perusahaan yang mencemar ekosistem tanpa sekatan, cukaian dan denda berat.

Sebaliknya pemerintah dan pengusaha yang bertanggungjawab tidak berkompromi kepentingan rakyat. Mendahulukan rakyat tempatan dalam posisi jawatan dalam syarikat adalah tanggungjawab utama. Rakyat tempatan tidak akan mempunyai alasan untuk tidak berminat, memilih dan malas sekiranya kerajaan menetapkan standard minima kepada keperluan dan perlindungan jawatan rendah seperti buruh dan 3D manakala penguasaha sentiasa memenuhi tuntutan kepentingan pekerja seperti gaji yang realistik. Jika Majlis Bandaraya Pulau Pinang mampu menjadi kedua-dua majlis kerajaan tempatan dan pengusaha kepada perkhidmatan 3D yang dijawat sepenuhnya rakyat tempatan, suatu pembohongan besar jika pemerintah dan pengusaha yang lain tidak mampu melakukannya.

Kemasukan melampau pekerja asing mencipta kelambakan tawaran kepada pasaran kerja. Ia turut memberi tekanan kepada pekerja tempatan. Selain gaji dan imbuhan rendah, pekerja tempatan kehilangan manfaat kebajikan kerana di layan par (setaraf) dengan pekerja asing. Kini kita menyaksikan pekerja asing mula memenuhi sektor perkhidmatan seperti makanan, pasaraya, pasarmini, hotel, hiburan dan lain-lain sedangkan jawatan tersebut mampu dipenuhi rakyat tempatan. Ianya kini bagai dikhususkan kepada pekerja asing sahaja, semata-mata kerana pengajian murah.

Manakala untuk jawatan menengah dan atas seperti pegawai, eksekutif, jurutera dan pengurus, kelayakkan akademi, kualiti ijazah dan pengalaman kerja sering menjadi alasan untuk pengusaha merasionalkan pengisian pekerja asing ke jawatan tersebut berbanding rakyat tempatan, khususnya Bumiputera.

Ini adalah salah satu bentuk diskriminasi pekerjaan kepada rakyat tempatan amnya dan kaum Bumiputera khususnya. Memasuki premis perniagaan di seluruh negara kita pasti terjumpa pekerja asing. Dari gerai makanan, rangkaian makanan segera ke restoran terkemuka, dari kedai buku, kelengkapan sukan ke alat komputer dan komunikasi, dari kedai baju, gudang kain ke butik berjenama, dari tandas pasaraya ke hotel mewah kita terdapat pekerja asing. Bukankah, paling tidak sebahagian, jawatan-jawatan di premis tersebut sepatutnya dipenuhi rakyat tempatan. Peratusan pelanggan rakyat tempatan khususnya kaum Bumiputera yang membeli, melanggan dan menggunakan produk dan perkhidmatan premis tersebut masih tinggi. Malah lebih mudah pelanggan tempatan berurusan dengan pekerja tempatan dari pekerja asing.

Rata-rata umur pekerja asing di negara ini adalah antara 20an - 40an. Mereka ini majoritinya kaum lelaki yang amnya bertubuh sihat. Sebelum memasuki negara mereka tidak di uji tahap kesihatan fizikal dan mental. Mereka juga tidak disemak latar belakang sosial, budaya dan jenayah. Jumlah sebesar 6 juta adalah ancaman kepada keselamatan negara, ancaman kepada budaya bangsa, ancaman kepada kesihatan serta ancaman kepada ekonomi rakyat. Segala kos menghadapi dan menangani ancaman-ancaman tersebut wajib dibebankan ke atas kerajaan yang meluluskan kemasukkan dan pengusaha yang mengajikan pekerja asing.

Ringkasnya, peluang pekerjaan kepada rakyat tempatan khususnya kaum Bumiputera bukan lagi disaingi kaum Cina dan India semata-mata. Sebaliknya disaingi pekerja asing yang tidak memiliki kelayakan formal baik akademi mahupon kemahiran berbanding rakyat tempatan yang berbelanja belasan ribu ringgit menuntut di Institusi Pengajian Swasta untuk segulung sijil kemahiran atau diploma hanya untuk jawatan jurukimpal, juruteknik, juruwang, pelayan cafe, penyambut tetamu, pegawai depan pejabat dan pembantu dapur. Menukar pemerintah yang malas dan mesra kapitalis adalah satu-satunya cara untuk mengembalikan hak pekerjaan kepada rakyat tempatan.

No comments:

Post a Comment