Sunday, December 3, 2023

Samsuri Ganti Anwar

Ahmad Samsuri Mokhtar menang majoriti lebih 37 ribu pada PRK Parlimen Kemaman baru-baru ini. Maka berduyun-duyun walaun bersorak berkompang di Facebook dan Tiktok Samsuri patut jadi PM kerana majoriti Shamsuri jauh lebih besar berbanding Anwar Ibrahim yang menang majoriti kurang 4 ribu pada PRU15 Parlimen Tambun.

Jika ikut logik walaun:

▶️ Gobind Singh Deo yang menang majoriti lebih 124 ribu (tertinggi dalam sejarah) pada PRU15 Parlimen Damansara lagi layak jadi PM berbanding Samsuri

▶️ Mohamad Sabu yang menang majoriti 74 ribu pada PRU15 Parlimen Kota Raja lagi layak jadi PM berbanding Samsuri

▶️ Syahredzan Johan yang menang majoriti lebih 69 ribu pada PRU15 Parlimen Bangi lagi layak jadi PM berbanding Samsuri

▶️ Rafizi Ramli yang menang majoriti lebih 48 ribu pada PRU15 Parlimen Pandan lagi layak jadi PM berbanding Samsuri

▶️ Abd Hadi Awang yang menang majoriti lebih 41 ribu pada PRU15 Parlimen Marang lagi layak jadi PM berbanding Samsuri

Apa pasal mereka ini tidak dicanang jadi PM? Dalil apa pula walaun nak bagi?

Jika walaun mampu hadam:

Samsuri bertanding di kubu PAS-PN pada PRK (PRU15 PAS menang majoriti 27 ribu) sedangkan Anwar bertanding di kubu Bersatu-PN pada PRU15 (PRU14 Bersatu menang atas tiket PKR majoriti 5 ribu)

Sekiranya Samsuri seorang yang berani seperti Anwar dia akan memilih bertanding di kubu UMNO-BN atau PKR-PH atau Amanah-PH. Tetapi Samsuri memilih Kemaman. Adakah itu ciri seorang PM material?

Dan lagi, mengikut Perlembagaan Persekutuan 🇲🇾:

▶️ PM dipilih dari kalangan MP yang memperolehi sokongan majoriti di Dewan Rakyat BUKAN yang memperolehi majoriti terbesar di kawasan yang ditandingi.

▶️ PM dipilih dari kalangan MP yang gabungan dipimpin/disertainya menguasai majoriti di Dewan Rakyat.

▶️ PM diperkenan ke jawatan oleh Yang Dipertuan Agong BUKAN oleh pengundi (seperti pemilihan Presiden di US, Korea atau Indonesia).

Belum pernah lagi dalam sejarah negara ini PM dipilih dari kalangan MP yang gabungannya BUKAN majoriti di Dewan Rakyat. Belum pernah dipilih PM berkerajaan minoriti.

Kesimpulannya, mohon walaun sila membijakkan diri JANGAN jadi bahan jenaka orang ramai dan anak cucu mereka di kemudian hari.

No comments:

Post a Comment