Thursday, March 7, 2019

Kenyataan Bahaya

Lim Guan Eng mengeluarkan kenyataan dalam bahasa Cina menggesa MCA meninggalkan BN kerana menurutnya UMNO dan PAS "mengistihar perang" kepada masyarakat bukan Muslim. Kenyataan itu kemudian diperbetulkan dengan menukar "mengistihar perang" kepada "menyasarkan".
Guan Eng menambah kerjasama dua parti Melayu terbesar dalam kempen PRK Cameron Highlands dan Semenyih menyaksikan kedua-duanya membuat kenyataan ekstrem.
Beliau turut mendakwa PAS dan Umno melaga-lagakan bangsa Melayu dengan kaum lain.
Kenyataan panas Guan Eng tersebut pantas mendapat kecaman dari UMNO dan PAS. Ia turut dikecam parti kaum Cina MCA.


Kenyataan Menteri Kewangan tersebut berbahaya. Ia mampu menjejaskan keharmonian negara serta mencetuskan permusuhan dan kebencian antara agama dan kaum. Ia bagai menyimbah minyak ke api pada perkara yang sedia retak menanti belah.
Kenyataan itu mempertikai hak rakyat untuk bercakap dan berpersatuan serta merendahkan kebijaksanaan rakyat khususnya bangsa Melayu memilih kesepaduan.
Muhyiddin Yasin perlu bertindak ke atas rakan Kabinetnya itu. Jika tidak rakyat akan mempersenda kerajaan Pakatan Harapan kerana gagal mengangkat "rule of law". Dan ini hanya memanjangkan "list of shame" PH. Tidak baik untuk PRK, apalagi PRU15.

No comments:

Post a Comment