Friday, March 8, 2019

ECRL

Dr Mahathir Mohamad membayangkan projek East Cost Railway Link akan diteruskan.


Projek bernilai RM81 bilion itu diluluskan kabinet Mohd Najib Abd Razak pada Oktober 2016 namun dibekukan selepas Pakatan Harapan berjaya mengambil alih Putrajaya pada Mei 2018.
Ia dianugerahkan kepada China Communication Construction Company Ltd manakala pembiayaannya disediakan Bank Eksport-Import China.
Menjawab pertanyaan wartawan South China Morning Post Dr Mahathir menambah projek tersebut hanya diteruskan jika kos ideal dapat dipersetujui kedua-dua pihak Malaysia dan China sempena lawatannya ke negara komunis itu tidak lama lagi.

Terdahulu Dr Mahathir berkata perbincangan dengan kontraktor mendedahkan bahawa projek itu boleh dilaksanakan dengan kos RM35 bilion, jauh lebih rendah daripada yang dipersetujui RM55 bilion.

Dalam keadaan kewangan negara masih lemah, hutang negara sekitar RM1 trilion, pasaran ekonomi serantau dan global kurang agresif, pendapatan negara makin mengecil manakala pendapatan rakyat tidak bertambah, adakah membelanjakan (menambah hutang) RM55 bilion mampu memberi pulangan yang baik kepada negeri-negeri Pantai Timur? Adakah ia mampu memberi manfaat kepada rakyat keseluruhan?


Ditambah dengan pengumuman Menteri Hal Ehwal Ekonomi (merangkap Menteri Kerja Raya) Mohamed Azmin Ali bahawa kerajaan pusat akan membelanjakan RM1.4 bilion untuk membina dan menaiktaraf lebuhraya dan lapangan terbang di Kelantan, tidakkah  ia memberi lebih cabaran kepada Perbendaharaan?

Nilai sebesar RM55 bilion boleh dimanfaatkan untuk membina lebih banyak insfrastruktur baharu dan menaiktaraf infrastruktur sedia ada seperti penambahan lorong di Lebuhraya Pantai Timur, pembinaan lebuhraya baharu serta pembesaran pelabuhan dan lapangan terbang di Kota Baharu, Kuala Terengganu dan Kuantan. Ini memberi lebih manfaat dari satu projek ECRL.

Mengapa Kabinet memilih untuk meneruskannya? Adakah kerana soal nilai pampasan atau tekanan politik oleh kuasa ekonomi dan ketenteraan terbesar dunia itu?

Adakah Kabinet mendapatkan pandangan pakar dan rakyat? Adakah Dr Mahathir tidak belajar dari semua kesilapan BN sebelum ini? Adakah beliau mahu membudayakan kaedah BN dalam PH?

Ke mana pergi wirid "the era of government knows best is over"?

No comments:

Post a Comment