Thursday, March 7, 2019

Tidak Bayar

Selepas lebih seminggu Abd Hadi Awang akhirnya bersuara. 

Beliau menegaskan tidak membuat bayaran RM1.4 juta kepada Clare Rewcastle Brown, samada melalui parti mahupon terus darinya, sebagai penyelesaian luar mahkamah.


“Dulu (dituduh terima) RM90 juta (sekarang) turun jadi RM1.4 juta, pelik juga dari RM90 juta (cari) tidak jumpa turun jadi RM1.4 juta. Saya tidak bayar, PAS tidak bayar. (Pengakuan Clare) tidak betul". 

Beliau menambah PAS juga tidak berhasrat untuk menyaman pihak tidak bertanggungjawab yang cuba memburukkan namanya dan parti kerana ia hanya membuang masa dan wang ringgit.

Betul sokmo penegasan Presiden Parti Bohong Syarie itu. Memang beliau dan partinya tidak membuat bayaran tersebut. Yang membayar Clare ialah Dr Rameli Musa, Pengerusi KTMB.

Namun kenapa sahabat baik Hadi dan penyumbang tetap PAS itu membayar Clare? Apa kaitan beliau dengan penyelesaian luar mahkamah kes tuntutan balas Clare ke atas Hadi? 

Ia tidak dijawab Hadi, Dr Rameli mahupon hulubalang PAS. Hanya isteri Dr Rameli menulis di Facebooknya kekesalan tiada siapa bertanya khabar selepas suaminya disiasat SPRM bahana cek RM1.4 juta.

Hadi juga betul apabila menegaskan menyaman pihak yang mendedahkan isu tersebut hanya membuang masa dan wang. Ini kerana PAS terpaksa mengadakan lebih banyak perhimpunan untuk menjelaskan tindakan saman terbaru itu dan meraih sokongan akar umbi, mengedar tin Milo di mursalla, di majlis ilmu, di perhimpunan hatta di majlis persendirian ahlinya untuk mengutip sumbangan, melantik peguam hebat luar negara yang mahal, mendaftar kes di mahkamah asing, membayar pendahuluan fee dan urusan kes, hanya untuk menarik semula saman tersebut separuh jalan dan membayar tuntutan gantirugi samada secara sukarela atau atas arahan mahkamah.

Tidak seperti pimpinan PAS lain yang berbohong, Hadi memilih berkata benar. Cumanya kata benarnya itu adalah pengakuan terhad dan tidak menjawab inti isu.

Ada sesiapa selain Takiyuddin Hassan dan Nasrudin Hassan akan bantu Hadi berkata benar selepas ini?

No comments:

Post a Comment