Friday, March 1, 2019

Bukti RM1.4 Juta

Sarawak Report mengesahkan menerima sejumlah RM1,422,980.00 sebagai penyelesaian luar mahkamah ke atas tuntutan  balas Clare Rewcastle Brown kepada Abd Hadi Awang. Pembayaran dibuat kepada peguam Americk Sidhu.

Clare mendedahkannya melalui posting terbaru portal Sarawak Report.


Surat dan salinan cek berkaitan penyelesaian disertakan bersama.




Pendedahan Clare tersebut bagi menjawab penafian Takiyuddin Hassan bahawa Hadi dan PAS membayarnya.

Mengenali pendirian dan kaedah Hadi dan PAS berurusan dengan pihak yang tidak bersetuju dengan mereka, menarik balik saman dan membayar pampasan selepas perkiraan peluang mereka menang adalah tinggi bukanlah pilihan.



Namun dalam kes tuntutan balas Clare, ia menampakkan sisi lain mereka.

Tindakan Hadi menarik balik saman ke atas Clare dan membayar lebih RM 1.4 juta sebagai penyelesaian luar mahkamah tuntutan balas Clare kepada Hadi hanya membuktikan:

1) kebenaran laporan Sarawak Report berlakunya subahat antara PAS dan UMNO.

2) penafian demi penafian berlakunya kerjasama dan pembiayaan antara PAS dan UMNO adalah pendustaan besar oleh pimpinan terhadap jemaah, penyokong dan bangsa.

3) tuduhan demi tuduhan bahawa isu kerjasama dan pembiayaan antara PAS dan UMNO adalah fitnah dicipta Parti Amanah Negara, Democratic Action Party dan Parti Keadilan Rakyat adalah pembohongan jahat oleh pimpinan ke atas kepercayaan jemaah, prinsip politik dan sistem keadilan.

Persoalannya kini penafian demi penafian dari pembohongan demi pembohongan pimpinan PAS akan berlarutan hingga ke mana? Di mana dan apa penamatnya?

Jawaban kepada adegan "matang dan sejahtera" pimpinan terserah dan tergantung kepada jemaah dan penyokong PAS sendiri.

Adakah mereka akan bangun mempersoalkan integriti dan kemampuan pimpinan sedia ada untuk terus mengemudi parti?

Adakah mereka akan menuntut perletakan jawatan atau meninggalkan parti tanda protes terhadap aksi-aksi pembohongan-penafian selama ini?

Adakah mereka akan membuat laporan kepada pihak berkuasa atau mengambil tindakan mahkamah terhadap mana-mana pemimpin parti?

Atau adakah mereka akan terus menyokong dan membela pimpinan dengan menerima "pengakuan" dan "pendedahan" terbaharu seolah tindakan terdahulu tiada memberi kesan ke atas mereka?

Semoga masih ada antara mereka mahu mengunakan aqal dan berfikir serta melihat apa yang telah diperlihatkan Tuhan kepada mereka.


No comments:

Post a Comment