Wednesday, February 27, 2019

RM1.4 Juta

RM 1,400,000.00. 

Itulah nilai penyelesaian luar mahkamah antara Presiden PAS Abd Hadi Awang dan Pengarang Sarawak Report Clare Rewcastle Brown. Ia didedahkan Anwar Ibrahim semasa berkempen di Semenyih.




Penyelesaian ini berkaitan tuntutan Hadi terhadap Clare atas tuduhan PAS menerima dana UMNO dan tuntutan balas Clare terhadap Hadi.

Beberapa jam sebelum pendedahan Anwar, Takiyuddin Hassan menafikan PAS pernah membuat sebarang bayaran kepada Clare.




"Pihak yang menuntut iaitu Abdul Hadi Awang, tidak membayar apa-apa bayaran ataupun kos kepada pihak defendan untuk penyelesaian kes ini di luar mahkamah".

"Pas menganggap kenyataan presiden PKR tersebut adalah langkah terdesak beliau bagi mengalihkan pandangan rakyat dari isu ‘krisis keyakinan’ parti-parti dalam Pakatan Harapan terhadap pengerusi mereka, Tun Dr Mahathir Mohamad, yang juga Perdana Menteri Malaysia" tambahnya lagi.

Siapakah yang berbohong, Anwar atau Takiyuddin? 

Jika pendedahan Anwar adalah benar persoalannya kini mengapa Hadi membayar Clare setelah beliau menarik balik saman?  Adakah bermaksud laporan Clare adalah benar? Bukankah selama ini pimpinan PAS tegar menyatakan di mursalla, media masa dan sosial, perhimpunan hatta di majlis ilmu bahawa mereka telah difitnah, tuduhan PAS (pimpinannya) terima dana UMNO adalah suatu pembohongan jahat dan mereka berada di pihak yang benar?

Di manakah Hadi mendapatkan dana membayar Clare sedangkan punca Hadi menarik balik samannya adalah kerana keterbatasan kewangan? Adakah ianya hasil kutipan derma? Jika tidak dari mana datangnya?

Jika pendedahan Anwar adalah fitnah, Hadi mesti pantas menyamannya demi menjaga maruah diri dan parti yang makin teruk tercalar selepas pendedahan Sarawak Report dan isu audio Nik Abduh. 

Saman dalam negara tidak memerlukan perbelanjaan besar. Malah saya percaya ramai pengamal undang-undang khususnya para wala'un sanggup mewakilinya "fisabilillah" tanpa mengenakan bayaran demi menentang "kejahatan" Anwar ini. 

Kegagalan Hadi dan PAS berbuat demikian hanya menguatkan tuduhan mereka adalah ahli politik yang gemar berdusta. Umum mula khuatir akan ada lagi siri bohong syarie demi maslahat selepas ini.

No comments:

Post a Comment