Monday, February 25, 2019

Siasatan SPRM


Ketua Pesuruhjaya SPRM Mohd Shukri Abdull telah mengesahkan bahawa setakat 24 Februari 2019 pihaknya tidak menemui bukti dakwaan RM90 juta dana 1MDB masuk ke akaun PAS. Kenyataan itu dibuat selepas penyiasat SPRM meneliti akaun bank.

Susulan kenyataan SPRM tersebut Setiausaha Agung PAS Takiyuddin Hassan berkata ia membuktikan segala tohmahan dan dakwaan yang dibuat kepada parti terbabit adalah pembohongan dan fitnah.


Tambahnya lagi ia adalah perancangan jahat ke atas PAS bertujuan untuk memburukkan imej dan integriti parti tersebut terutama menjelang PRU14 lalu.

Beliau turut memberi amaran PAS akan mengambil segala tindakan mengikut undang-undang sekiranya ada lagi pihak yang meneruskan fitnah seumpamanya terhadap mereka.

Namun kenyataan pantas PAS berkaitan pengesahan tersebut dikecam ramai pengamal undang-undang dan pemerhati politik. Ini kerana siasatan SPRM masih berjalan dan setakat kenyataan itu dibuat penelitian hanya melibatkan akaun bank rasmi PAS. SPRM tidak mengeluarkan sebarang kenyataan mengenai dakwaan dana masuk ke akaun pemimpin dan ahli.

Terdahulu beberapa pemimpin PAS telah dipanggil memberi keterangan, antaranya Nik Abduh Nik Abd Aziz dan Nasharudin Mat Isa.

Ramai berpendapat PAS tidak layak mengeluarkan kenyataan seolah telah dibersihkan SPRM. Malah mengaitkan tuduhan berkaitan dana UMNO sebagai fitnah merupakan satu pembohongan jahat ketika siasatan sedang berjalan. Alasan difitnah telah digunakan pimpinan untuk menutup pembohongan mereka ketika audio Nik Abduh mengaku menerima dana UMNO tersebar luas.

Ramai turut mempersoalkan tujuan SPRM mengeluarkan kenyataan tersebut di tengah-tengah proses siasatan.

Mengapakah SPRM mengaitkan siasatan dengan dana 1MDB sedangkan laporan dibuat atas dakwaan berlakunya rasuah politik antara PAS dan UMNO? 

Mengapakah SPRM tidak menyiasat dakwaan dan bukti-bukti Husam Musa dan Mohd Rafizi Ramli PAS terima dana daripada UMNO?

Apakah kejanggalan ini ada kaitan dengan pertemuan Dr Mahathir Mohamad dan Abd Hadi Awang minggu lalu? Atau ada kaitan dengan keanggotaan Panel Perundingan dan Pencegahan Rasuah SPRM?

Rakyat sedang menantikan adegan seterusnya. Siapa bantu siapa?


No comments:

Post a Comment