Monday, February 11, 2019

Logik


Dana dari UMNO adalah motivasi kewangan kepada pimpinan PAS agar mempengaruhi akar umbi untuk menolak PH. Pujuk memujuk bukan kerja mudah, apatah lagi sekadar berbekal air liur. Berpuluh tahun ahli PAS dididik menentang 'kafir' UMNO, menterbalikkan asas keras ini agak sukar tanpa 'penawar'.

Strategi UMNO menghadapi PRU14 lalu ialah memecahkan undi Melayu kepada tiga iaitu Barisan Nasional, Pakatan Harapan dan Gagasan Sejahtera. Mohd Najib Abd Razak mati-mati merasakan strategi itu bakal menguntung dan memenangkan BN. Keyakinannya itu bersandarkan hakikat UMNO kurang tergugat dengan penubuhan PPBM, tidak seperti ketika tertubuhnya PKN (kini PKR). Sokongan majoriti ahli kepada UMNO masih bulat.

Strategi PAS pula ialah menarik sebanyak mungkin undi Melayu atas pagar bermodalkan candu 'negara dan pentadbiran Islam'. Menang PRU bukan matlamat utama PAS. Kita boleh rujuk ucapan-ucapan pemimpinnya pra pilihanraya. Barangkali sudah terbiasa kalah PAS selesa kekal membangkang. 

PAS amat sinonim sebagai parti tin milo. Berpuluh tahun PAS bergantung kepada derma ahli untuk menjalankan aktiviti parti dan kempen pilihanraya. Tin milo bergerak di mesjid, surau, majlis, pasar siang, pasar malam, hatta di majlis persendirian ahlinya. Namun senario itu jelas kurang kelihatan semenjak 2015.

Kempen PRU14 PAS adalah yang paling mewah dan bergaya dalam sejarah parti itu. Pemimpinnya pula bermewah-mewah dengan kenderaan mahal dan rumah besar. Senarai panjang pemimpin terlibat, pemilikan dan nilai RM sudah lama didedahkan Sarawak Report dan diviralkan blogger PH. Mustahil kemewahan sekelip mata ini penangan tin milo.

Maka logik segala tindakan berlembut dan bersantun, merujuk dan memujuk antara UMNO dan PAS ialah kerana adanya pemberian 'nafkah'. UMNO memang memberi dana kepada PAS. Melainkan keluarga DiRaja Arab Saudi, yang tidak disenangi Abd Hadi Awang, menghulurkan derma.

Nota: Tidak sabar menunggu pendedahan SPRM mengenai jejak wang ratusan juta yang masuk ke akaun bank pemimpin dan parti PAS. Mohon dedahkan slip bank in, pemindahan telegrafik dan tunai tangan. Senyum.

No comments:

Post a Comment