Thursday, February 21, 2019

Lain Dahulu Lain Sekarang

Kebelakangan ini kenyataan demi kenyataan pemimpin PAS condong membela Dr Mahathir Mohamad. Kesungguhan mereka itu dikatakan lebih agresif dan terdepan dari partinya sendiri Bersatu.

Tidak pula kedengaran mana-mana pemimpin kanan Bersatu mengeluarkan kenyataan samada terangan atau kiasan bahawa terdapat pakatan sulit di antara PKR, DAP dan Amanah untuk menyingkirkan Dr Mahathir dari kerusi PM melalui usul undi tidak percaya. 

Sebaliknya Presiden, Timbalan, Ketua Pemuda hingga ke wartawan junior PAS lebih pantas bersimulasi komplot tersebut yang bakal berlaku pada sidang Mac 2019. Pakar-pakar kajian dan dasar mereka bernujum Dr Mahathir menghadapi kesukaran mentadbir negara kerana dikongkong dan ditekan Anwar Ibrahim dan sekutunya DAP. Mereka merasakan Dr Mahathir memerlukan pembelaan walaupon Pengerusi PH itu mengulangi komponen Pakatan Harapan bekerjasama erat. Pembelaan mereka ke tahap dibuktikan dengan surat ikrar sokongan.

Mengapa tiba-tiba mereka mahu membela Dr Mahathir, seperti kata Hadi, menjadi lilin membakar diri? Sedangkan kurang setahun lalu dan tahun-tahun sebelumnya seluruh regim Taliban, dari Murshidul Am hingga ke ahli biasa, yang ketika itu berbahagia makan sepinggan tidur sebantal dengan regim Mohd Najib Abd Razak, mencelanya saban waktu. 








Sumber: Harakah dan MalaysiaKini

Mereka lebih banyak menyerang peribadi dari polisi dan pentadbirannya. Lantaran gelaran seperti diktator, licik, penipu, perosak, zolim, nyanyuk, mat jenin, Muslim lemah, munafiq dan seumpamanya sentiasa dihembur kepadanya. Tindakan secara berjemaah itu tiada lain untuk mengagalkannya kembali ke Parlimen, apalagi menyandang jawatan PM sekali lagi.

Pendekatan jemaah Taliban ke atas Dr Mahathir berubah 360° selepas SPRM membuka kertas siasatan dan mengambil keterangan dari beberapa pemimpin PAS dan PH berkenaan dana UMNO. Dana itu punca berubahnya pendekatan mereka ke atas Najib dan UMNO sebelum ini dari keras terpacak kepada lunak mesra.

Ringkasnya selagi mana ia memberi manfaat dan perlindungan kepada sebahagian mereka, soal maruah boleh terkesamping. Berdalil dan bernas agama adalah ratib wajib dalam menghalalkan setiap langkah dan pusingan U mereka, hinggakan berbohong menjadi kewajiban.

Lain dahulu lain sekarang. Demi menjaga maslahat katanya. Maslahat siapa, Allah s.w.t lebih tahu.


No comments:

Post a Comment