Friday, March 1, 2019

RM1.4 Juta Bohong?

Selepas Takiyuddin Hassan menafikan Presiden membayar Pengarang Sarawak Report, Ketua Penerangan PAS Nasrudin Hassan mendakwa gambar cek dan nombor akaun yang dikatakan sebagai bayaran RM1.4 juta kepada PAS adalah palsu.


"Kelmarin ditularkan gambar cek dan nombor akaun untuk memfitnah PAS dengan lagu baru RM1.4 juta. Ada kawan-kawan semak nombor akaun yang ditular itu dengan cuba transfer duit RM5 dan RM1, ternyata akaun itu tidak wujud" tulisnya di Facebook.
Nasrudin merujuk nombor akaun yang dinyatakan di surat penerimaan oleh Clare Rewcastle Brown. Nombor akaun tersebut tidak dinyatakan secara penuh. Lazimnya nombor akaun bank di Malaysia menpunyai 14 digit.
Tidak berapa lama selepas kenyataan Nasrudin, peguam Clare Americk Sidhu mengesahkan kebenaran cek tersebut.

"Saya boleh sahkan cek ini sudah dijelaskan melalui akuan Maybank anak guam saya, yang bermakna cek ini asli atau bank yang luluskan itu buat kesilapan besar," katanya.
Americk yang merupakan penama menambah cek berkenaan ditulis di hadapannya, namun enggan mendedahkan pemegang akaun penulis cek itu.

Rafizi Ramli dalam blognya mengesahkan nombor akaun di surat penerimaan Clare memang wujud, cuma kekurangan 4 digit. Hasil pencarian kod cawangan Bank Islam dan cubaannya memasukkan wang ke nombor akaun yang ditambah digit menunjukan akaun tersebut dimiliki oleh Rameli Musa, Pengerusi KTMB.

Apa kaitan Rameli Musa dengan penyelesaian luar mahkamah Hadi dan Clare? Dan di antara Nasrudin Hassan atau Americk Sidhu, siapa yang berbohong?

Penafian demi penafian dari pembohongan demi pembohongan pimpinan PAS akan berlarutan hingga ke mana? Di mana dan apa penamatnya?

Terlalu sukarkah bagi golongan yang selalu bertempik urusan dosa pahala, amal makruf nahi mungkar dan takutkan Allah, untuk mengakui pembohongan, meminta maaf  secara terbuka dan bertaubat?

No comments:

Post a Comment